Onderzoek Agoria: 80% Belgische industriële kmo’s digitaliseert

Ook kleinere ondernemingen hebben heel wat te winnen bij slimme digitalisering

Niet de technologie, maar de mindset vormt de grootste uitdaging bij digitale transformatie. Een bedrijf dat wil digitaliseren, moet tijd en middelen hebben, maar eerst en vooral de mensen meekrijgen. Dat blijkt uit het onderzoek van Agoria naar de digitale maturiteit van de industriële kmo’s in België.
Agoria heeft voor het eerst de digitalisering van de industriële kmo’s in beeld gebracht, via een bevraging bij 400 bedrijven en 200 uur aan telefoongesprekken. Het goede nieuws: 83% van de Belgische industriële kmo’s ziet digitalisering als een opportuniteit. Dat contrasteert echter met hoe ze de impact van de digitale ontwikkeling op hun sector inschatten. 44% is ervan overtuigd dat de impact groot zal zijn, maar nog net iets meer denkt dat de impact eerder beperkt zal blijven. Bij de helft van de bedrijven is er dus geen gevoel van dringendheid aanwezig, en dat houdt een risico in.
Agoria stelt daarom 7 concrete aanbevelingen op voor bedrijven om aan de digitale mindset in hun bedrijf te werken. Binnen hun werking brengt de organisatie kmo’s ook in contact met andere bedrijven, om samen - als peers en partners - stappen te zetten in de digitale wereld. Agoria roept ook alle overheden en andere stakeholders op om samen te werken aan de digitale mindset die onze maatschappij nodig heeft om een digitale koploper te worden in Europa. Een belangrijk signaal hierbij is de organisatie van een jaarlijkse ‘Dag van de digitalisering’.
U kan de volledige studie hier downloaden: https://www.agoria.be/nl/Whitepaper-Digitaal-is-een-mindset

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Carfix 

Carfix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.