Hella ontwikkelt kunstmatig rijgeluid voor elektrische auto's

Akoestische waarschuwingssysteem AVAS verhoogt de verkeersveiligheid

Verlichtings- en elektronicadeskundige Hella geeft voertuigen met geluidsarme motoren een geluid dat vergelijkbaar is met dat van een conventionele verbrandingsmotor. Hierdoor kunnen weggebruikers de naderende voertuigen beter horen en waarschuwen ze zo voor hun aanwezigheid.
Om weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en slechtzienden te beschermen, moeten sinds 1 juli 2019 nieuwe types elektrische, hybride en brandstofcelvoertuigen in de Europese Unie standaard worden uitgerust met een geluidssignaal.
Dit geluid maakt de voertuigen, die anders stil zouden zijn, zeer goed hoorbaar. Soortgelijke regels gelden ook in de VS en China. Hella heeft nu een dergelijk akoestisch waarschuwingssysteem ontwikkeld voor gebruik in personenauto's, bedrijfsvoertuigen en bussen.
Bij snelheden van minder dan 20 km/u simuleert het Hella-waarschuwingssysteem AVAS een geluid dat bij toenemende snelheid toeneemt. AVAS genereert ook automatisch een geluidssignaal bij het achteruitrijden.
Bij snelheden boven de 20 km/u wordt het gesimuleerde motorgeluid gedempt omdat het geluid van de banden die op de weg rollen luid genoeg is. Een standaard geluid wordt opgeslagen in de compacte sensor en kan worden overgenomen. Op verzoek kunnen klantspecifieke rijgeluiden worden ontwikkeld.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.