UITZINNIGE CO2-REDUCTIE VEROORZAAKT PERVERSE BIJWERKINGEN
COLUMN - FERRE BEYENS, AUTOMOTIVE ANALIST/JOURNALIST
De auto, onze zogenaamde heilige koe is niet heilig. Het is en blijft een melkkoe, gretig uitgemolken door de overheid. Of die heilige koe nu elektrisch, op benzine, diesel, CNG, lpg, waterstof of wat dan ook rijdt, ze zal tot de laatste druppel worden leeggemolken. Autoprofessionals hoeven er geen tekening bij; zolang de media (auto)vakkundig of technologisch onbekwaam blijven, kunnen diegenen waarover men bericht, kritiekloos hun leugens, halve waarheden en zelden op feiten gebaseerde onzin verkondigen en blijft de autosector in de hoek zitten waar de klappen vallen. Zolang ook zal men in dit vakdomein gedwongen blijven om imaginaire autokwalen te bestrijden. Met verplicht opgelegde en peperdure bestrijdingsmiddelen, waarvan de nevenwerkingen schadelijker zijn dan de kwaal op zich. Zoals de beruchte downsizeremedie om verbrandingsmotoren zogezegd CO2-zuiniger te maken. Een middel dat – zo bewijzen onafhankelijk uitgevoerde WLTP/RDE-tests vandaag – voor een minimale reductie van ongevaarlijk CO2 zorgde, maar ook voor een perverse toename van voor mens en dier echt gevaarlijke uitstoot. Zoals minder diesels wel een stijgende CO2 van de autovloot voor gevolg zullen hebben. Zoals elektrische auto’s lokaal zero CO2-cijfers opgespeld krijgen maar daarom niet CO2-vrij rijden. Zoals EV’s helemaal niet vrij zijn van banden- en remmenslijtage en dus ook vervuilen. Een soort vervuiling dat zelden wordt vermeld door ‘diegenen’ waarover altijd kritiekloos ‘bericht’ wordt.
“De energietransitie zorgt wereldwijd voor een toename in het gebruik van ‘echt’ klimaatverstorend SF6-gas”
Zoals massaal waterstofgebruik – als middel om de auto definitief van zijn CO2-zonden te bevrijden – ook bijwerkingen zal genereren die schadelijker zijn dan de te genezen CO2-kwaal. Want massale toepassing van waterstof als energiedrager zorgt onvermijdelijk voor extra waterdamp in de atmosfeer. Als broeikasgas heeft waterdamp immers een veel grotere impact op de opwarming van deze aardbol dan CO2. Dat is een wetenschappelijk feit dat – waarom toch? – beduidend minder media-aandacht geniet. Overigens is waterdamp niet het enige waarover de door klimaathysterie bevangen mens zich zorgen moet maken. Wat te denken trouwens van zwavelhexafluoride (SF6)? Nooit van gehoord? Af te leiden van de mediabelangstelling hebben de ‘berichtgevers’ evenmin gehoord van dit gas, laat staan dat ze er de potentiële impact op het klimaat van begrepen hebben. Want 1 kg van dat SF6-gas is het equivalent aan 23.500 kg CO2! En dat op zich is lang het ergste nog niet!
Zwavelhexafluoride (SF6) heeft als broeikasgas een (veel) hogere impact op het klimaat dan CO2. En laat nu precies de ridicule, op CO2-gefixeerde klimaatstrijd en die heilzame energietransitie de gangmakers zijn in een fors toenemend industrieel gebruik van SF6-broeikasgas. Met een groei van 75% tegen 2030 … SF6 is niet ontvlambaar, kleurloos, reukloos en – dat is een bijkomend minpunt voor een broeikasgas – synthetisch. Het wordt grootschalig gebruikt in productie en distributie van onze elektrische energievoorzieningen en is ook gekend als ‘switchgears’ of ‘schakelgas’. Het vormt een onmisbaar medium in hoogspanningsonderbrekers om te beletten dat contacten inbranden. Tegen oververhitting, tegen brand bij kortsluitingen. Mede als gevolg van een door de ‘klimaatindustrie’ bezongen energietransitie werd een mix van uiteenlopende (energie)producties ons deel. Duurzame opgewekte elektriciteit staat trouwens voor elektromagnetische (o.a. windmolens), chemische (waterstof) of fotovoltaïsche (zonnepanelen) productie. Die variëteit aan productiemethodes – en de explosieve toename van windmolens – vraagt om meer connecties en onderbrekers, om meer transformatoren en spanningscontroles.
De Universiteit van Cardiff ziet de jaarlijkse SF6-emissie in Europa alleen al groeien met een dikke 8%. Het gevolg vooral van het toenemend aantal windturbines en een e-distributienetwerk dat onmogelijk te controleren blijft zonder de massale tussenkomst van het door lage onderhoudskosten gekenmerkte SF6-gas. Systeemlekken zijn onvermijdelijk en SF6-emissie is het onhebbelijke gevolg. In Europa alleen al – zo berekende de Universiteit van Cardiff – zou de SF6-uitstoot in 2017 het equivalent van 6,73 miljoen ton CO2 bedragen. Een interessant weetje voor al die lustige klimaatactivisten: die 6,73 miljoen ton is zowat de hoeveelheid aan CO2 dat 1,3 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor veroorzaken.
De Universiteit van Bristol becijferde dat wereldwijd een significante gebruikstoename te noteren valt van dat synthetische zwavelhexafluoride. Ook deze universiteit, die al jaren de concentratie van broeikasgassen in de atmosfeer bestudeert, ziet dat de capaciteit van het wereldwijd geïnstalleerde SF6-gas toeneemt. Tegen 2030 zou dat zelfs met 75% zijn toegenomen. De Universiteit wijst er wel op dat de SF6-concentraties in de atmosfeer slechts een fractie zijn van de totale CO2-inbreng. Dat verandert echter als we de te verwachten toename van in industriële installaties gebruikte SF6-hoeveelheden in overweging nemen. Waarbij het allemaal nog bangelijker wordt als men beseft dat SF6 een synthetisch gas is dat niet geabsorbeerd wordt in de atmosfeer. Een broeikasgas dat daar vele jaren blijft zitten bijgevolg en zich niet natuurlijk afbreekt, zoals CO2 wel doet.
Politici die denken dat ze wetenschappelijk vaststaande wetten en begrippen altijd naar hun hand kunnen zetten, zullen ongetwijfeld met dictaten ter bestrijding van dat SF6-gas hun klimaatbezorgdheid gaan betuigen. Terechte bezorgdheid weliswaar. Alleen waren het dezelfde politici die eerder hun wilde dromen met betrekking tot de heilzame energietransitie kwamen promoten. Daarbij altijd het deskundig advies van ingenieur en (niet politiek gesubsidieerde) wetenschapper wegwuivend. Tot vandaag ijvert de politiek voor nog meer windmolens, nog meer zonnepanelen, nog meer waterstof, nog meer schakelaars en onderbrekers, nog meer tussenstations, nog meer van al dat zogezegd duurzame energiemixen … Met elektriciteitsproductie en -distributie die smeken naar meer, veel meer beveiligende SF6 ‘switchgears’ en een perverse en uiteindelijke nefaste impact op het klimaat.
Of er dan geen klimaatvriendelijker SF6-alternatieven bestaan? Toch wel. Maar – daar gaan we weer – die zullen gegarandeerd veel duurder zijn. Bovendien garanderen eventuele alternatieven tot op vandaag lang niet dezelfde SF6-effectiviteit. Het heilzame energiebeleid is lang niet vrij van gevaarlijke maar vaak verzwegen bijwerkingen. Waardoor ook de gemystificeerde auto-elektrificatie een andere dimensie krijgt. Want we moeten elektrisch rijden om lokaal minder van het vrij onschuldige CO2 te produceren en zo onrechtstreeks bijdragen aan een wereldwijde toename in het gebruik van een vele malen gevaarlijker, klimaatverstorend SF6-gas. Klimaathysterie, uitzinnige CO2-reducties en de perverse bijwerkingen van dat alles …




