Stijging in verkoop benzinewagens baart zorgen
CO2-uitstoot wordt problematischer

Het marktaandeel van het aantal registraties van dieselvoertuigen in het eerste deel van 2017 van de EU-15 is gezakt van 50,2% naar 46,3%. Er werden met andere woorden 152.323 minder dieselwagens verkocht. Daarnaast zien we echter een stijging in de aankoop van benzinewagens en constateren we voor de eerste keer sinds 2009 dat er meer benzinewagens verkocht werden dan dieselvoertuigen. Fabrikanten trekken aan de alarmbel en wijzen erop dat deze shift hogere CO2-waarden met zich meebrengt. De dieselwagen is volgens hen een betere, tijdelijke oplossing voor alternatieve brandstoffen populairder worden. “Auto’s op alternatieve brandstoffen zijn de oplossing. Ze moeten en zullen een grotere rol spelen in ons transportsysteem en elke Europese fabrikant doet er de nodige investeringen voor”, zegt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA. “Er moeten echter nog meer inspanningen geleverd worden om de consument aan te moedigen de stap naar elektrische (ECV) en hybride (HEV) auto’s te zetten. Dit is mogelijk door hen de juiste drijfveren aan te bieden en ervoor te zorgen dat er genoeg laadstations zijn om te voldoen aan de noden van deze alternatieve voertuigen.”