Partnercontent

Nieuwe generatie veerpootlagers met aluminium veersteun

ntn

TOTSTANDKOMING VAN EEN AMBITIEUS PROJECT

Terwijl de asbelasting van voertuigen toeneemt (vooral bij elektrische auto's, door het gewicht van de accu), worden steeds strengere eisen gesteld aan de recycleerbaarheid, vooral voor kunststoffen en elastomeren. Om deze twee problemen het hoofd te bieden, voert NTN-SNR zijn nieuwe veerpootlager uit met een aluminium onderdeel tussen het lager en de ophangingsveer. Hoewel kunststof veel ontwerpvrijheid en veel voordelen voor licht belaste onderdelen biedt, worden de mechanische eigenschappen van dit materiaal tot het uiterste op de proef gesteld bij veeraanslagen in zware toepassingen. Daarom stapt NTN-SNR af van de gangbare praktijk om versterkte kunststof te gebruiken en introduceert het aluminium, dat bij dagelijks gebruik en op de lange termijn veel gunstigere eigenschappen heeft en bovendien makkelijker te recycleren is. Lagerexpert NTN-SNR heeft momenteel een aandeel van 38% op de Europese OE-markt, voor alle merken. De fabrikant is ook op de aftermarket actief en heeft zich ten doel gesteld een axiaal compacter lager op de markt te brengen, met een veeraanslag die maatafwijkingen van ophangingsveren beter kan opvangen.

VOORDELEN VAN EEN ALUMINIUM VEERPOOTLAGER

Bij de ontwikkeling van dit lager is gekozen voor een origineel design dat zuinig met materiaal is en tevens alle beloften waarmaakt.

  • Aluminium is sterker en stijver dan kunststof en kan maatafwijkingen van ophangingsveren daardoor beter opvangen. Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt en na verloop van tijd contact met de veerschotel maakt, met lawaai en gebrekkige werking tot gevolg;
  • Dankzij een gewichtsbesparing van 80 g, dus 13% van het gewicht van een vergelijkbare veeraanslag van kunststof, voldoet NTN-SNR met het aluminium lager indirect aan de steeds strengere CO2-eisen voor constructeurs;
  • Ten slotte is het lager door het gebruik van aluminium gemakkelijker te recycleren en beantwoordt het daarmee aan de huidige trend en de Europese normen waarin een hoog recycleerbaarheidspercentage is vastgelegd. In vergelijking met de kunststof PA66 (versterkt met glasvezel en metalen inserts) in klassieke veerpootlagers, die bij verbranding veel vervuiling veroorzaakt en nauwelijks herbruikbaar materiaal bevat, is aluminium zeer goed te recyclen. Het recyclageproces voor aluminium is bovendien zeer kort (recycling, spuitgieten, terugwinning, recycling en opnieuw spuitgieten) en kan volledig op het nationale grondgebied plaatsvinden.

EEN INNOVATIE DIE KLAAR IS VOOR MARKTINTRODUCTIE

Dit veerpootlager van aluminium is ontwikkeld voor zware voertuigen (segment C en D, bedrijfswagens) en hybride en elektrische voertuigen die een zwaardere accu hebben dan auto's met een benzine- of dieselmotor. Omdat het lager aan een grotere belasting blootstaat, is er meer kans dat de steun vervormt en moet de veeraanslag dus compacter worden uitgevoerd. Hoewel deze innovatie voor de eerste uitrusting is ontwikkeld, is ze ook geschikt voor de vervangingsmarkt op die ze snel zou kunnen worden geïntroduceerd vanwege een speciaal Aftermarket R&D-team.

Het veerpootlager met aluminium steun is in een vergevorderd stadium en is voor klanten dermate interessant dat binnenkort gestart kan worden met de ontwikkelingsfase.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

NTN EUROPE

RUE DES USINES 1, ANNECY CEDEX 74010Meer info
AutomotoronderdelenOverbrengingen & koppelingenAutoremmenRiemenChassis & ophangingElectromechanical gears, drives & transmissionsSensoren
Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine