Tweedehandsvoertuigen in februari opnieuw meer ingeschreven dan nieuwe

Ook in februari 2021 doken de inschrijvingen van nieuwe voertuigen in het rood terwijl de inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen beter standhouden. Dat geldt in het bijzonder voor personenwagens (nieuw -21,3%, tweedehands -1,1%), motorfietsen (nieuw -13,2%, tweedehands +17,9%) en bij de zware vrachtwagens en trekkers. Maar er zijn ook kenteringen: nieuwe vrachtwagens tot 12 ton werden +6,6% meer ingeschreven en de daling van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen is ditmaal beperkt (-0,8%). Het aandeel van nieuwe personenwagens met CO2-uitstoot van minder dan 109 g/km bedraagt meer dan de helft (52,6%), met dank aan het grote aantal hybrides (24,9%) en het gestaag stijgende aantal elektrische wagens.
De resultaten van de verkoop tijdens de ‘salonperiode’ kunnen we nog niet terugvinden in deze cijfers – heel wat bestelde voertuigen moeten immers nog geleverd en ingeschreven worden. Zoals geweten, loopt de productie momenteel extra achterstand op door o.a. een toeleveringstekort aan chips.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “De inschrijvingen van nieuwe voertuigen blijven voor bijna alle categorieën slecht. Nieuwe personenwagens (-21,3%), nieuwe motorfietsen (-13,2%), nieuwe lichte bestelwagens (-0,8%) evenals vrachtwagens van meer dan 12T (-11,3%) en zware trekkers (-4,1%) verliezen verder terrein. Enkel nieuwe vrachtwagens tussen 3,5-12T doen het beter (+6,6%). Net zoals in 2020 doen de meeste tweedehandsvoertuigen het relatief beter dan de nieuwverkoop: personenwagen (-1,1%), motorfietsen (+17,9%), vrachtwagens van meer dan 12T (-4,4%) en zware trekkers (+11,9%). Onzekerheid blijft de markt parten spelen waardoor de occasiemarkt relatief aantrekkelijk blijft. Een positieve noot om te besluiten: er zijn nu meer dan de helft nieuwe wagens met een lage CO2-uitstoot ingeschreven dankzij een sterke toename van het aantal hybride (24,9%) en elektrische wagens (3,0%), die nu samen meer verkopen dan dieselwagens...”
