Luchtvering versus spiraalvering: de voordelen
Tegenwoordig is 5% van alle nieuwe personenvoertuigen voorzien van luchtvering en dit percentage groeit gestaag. Ten tijde van de introductie in de automobielindustrie was luchtvering alleen verkrijgbaar voor voertuigen uit het top-rangesegment. De laatste jaren zien we luchtvering ook steeds vaker opduiken in het middensegment.
Deze verandering wordt gedreven door de steeds toenemende vraag naar veiligheid, stabiliteit en bovenal rijcomfort. Luchtvering is als enige in staat om deze drie eigenschappen zonder concessies te combineren.
De veerconstante
Om te begrijpen waarom luchtvering de beste combinatie biedt van veiligheid, stabiliteit en rijcomfort, moeten we wat dieper induiken in de materie van vering en begrijpen welke invloed de veerconstante heeft op het voertuiggedrag.
De veerconstante is het makkelijkst te omschrijven als de kracht die nodig is om een veer samen te drukken. De relatie tussen de veerconstante en het voertuiggewicht definieert of de afstelling van het voertuig meer comfortabel of juist sportief aanvoelt. De vuistregel is dat een stuggere voertuigdemping meer stabiliteit geeft, maar wat hard en oncomfortabel aanvoelt, terwijl een softere demping meer comfort biedt, maar inlevert op stabiliteit. Een conventioneel onderstel met spiraalveren biedt daarom (alnaargelang de doelgroep) altijd een compromis tussen deze twee uitersten.
De genoemde relatie tussen het voertuiggewicht en de veerconstante verandert zodra het voertuiggewicht toeneemt. Denk bv. aan een auto met inzittenden en volgepakt op weg naar de vakantiebestemming. Deze extra belading zorgt voor een toename van het gewicht. In dit geval is een aanpassing van de veerconstante nodig om de voertuigbewegingen (deinen) op hetzelfde niveau te houden als vóór de gewichtstoename. Wanneer de veerconstante aangepast kan worden, wordt een beladingsonafhankelijke rijbeleving tot stand gebracht. Wanneer het voertuig is voorzien van luchtvering, wordt de aanpassing in de veerconstante gerealiseerd door het progressieve gedrag van de luchtveer in combinatie met een verhoogde balgdruk. Spiraalveren bezitten deze flexibiliteit niet en zullen dus altijd een concessie doen tussen comfort en stabiliteit.
Niveauregeling
Bij conventionele spiraalveren zakt het chassis steeds verder naar de grond naarmate de belading toeneemt. Dit verkort de resterende veerweg en vergroot de kans dat de schokdemper doorslaat, of het voertuig de ondergrond raakt op ongelijk wegdek (bv. door vluchtheuvels of gaten in de weg). Daarnaast verandert de wieluitlijning, wat leidt tot extra bandenslijtage, en het voertuig wordt vaak gevoeliger voor spoorvorming.
Een luchtveringsysteem is uitgerust met rijhoogtesensoren op elke as die er o.a. voor zorgen dat het voertuig altijd op de juiste rijhoogte blijft. Deze sensoren geven constant de actuele rijhoogte door aan de ECU (Electronic Control Unit), die op haar beurt de luchtdruk in de luchtveren vergroot of verlaagt om de gewenste rijhoogte te behouden. Dit voorkomt het doorzakken van het voertuig, voorkomt extra bandenslijtage en behoudt tegelijkertijd de stabiliteit en comfort van het voertuig.
Overige voordelen
Het luchtveringsysteem kan ook bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Tijdens hoge snelheden verlaagt het systeem automatisch de luchtdruk in de balgen, waardoor het voertuig dichter bij de grond staat. De verbeterde luchtweerstandscoëfficiënt zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Een inherent voordeel van een luchtveringsysteem is dat het de passagiers isoleert van kleine oneffenheden op de weg, wat resulteert in een zeer comfortabele rijbeleving. De meeste automobilisten omschrijven dit als het grootste voordeel van het rijden van een auto met luchtvering.
