Euro 7: sterke vooruitgang?
ETRMA en Emissions Analytics juichen Euro 7 voorzichtig toe
De Euro 7-norm die de Europese Commissie op 10 november publiceerde, wordt erg gemengd onthaald door de auto-industrie. De extensie van emissienormen is volgens sommigen in de industrie te streng, terwijl lobbyisten de maatregelen zwak vinden. Ook ETRMA en Emissions Analytics gaven eerder gemengde reacties.

Terwijl de European Tyre & Rubber Manufacturers' association zich bijna volledig overtuigd achter de nieuwe norm schaart, wijzen ze er wel op dat een holistische aanpak en harmonie tussen UN- en EU-regulaties nodig zal zijn. Enkel zo zullen ze banden die minder schadelijk verslijten, kunnen blijven doorontwikkelen.
Alhoewel ook Emissions Analytics de norm beschouwt als een grote stap voorwaarts, is er volgens hen nog heel wat werk aan de winkel. Het grootste kritiekpunt lijkt neer te komen op het verouderde wagenpark dat het grootste deel van schadelijke uitstoot voor zich neemt, maar zo meent Emissions Analytics blijft dat ook niet de taak van de euronormen.

Het probleem is echter dat het daarbij mogelijk het verouderde wagenpark zou stimuleren en zo de omloop van verouderde, uitstootrijke wagens zou stimuleren. Bovendien houdt de Euro 7-norm voornamelijk rekening met 'tailpipe'-emissies en niet met schadelijke VOC's (Volatile Organic Compounds). Stoffen die in water en bodem kunnen infiltreren. Ook hier had beter rekening mee gehouden kunnen worden.