Heeft rijstijl invloed op de levensduur van EV-batterijen?
AVILOO nuanceert recente interpretaties van batterijonderzoek
Recent werd gesuggereerd dat een sportieve of dynamische rijstijl de levensduur van EV-batterijen zou kunnen verlengen. Die interpretatie verwijst naar de studie “Dynamic Cycling Enhances Battery Lifetime” (Nature Energy, december 2024). Volgens batterijdiagnosespecialist AVILOO berust die conclusie echter op een mislezing van de onderzoeksresultaten.
Wat het onderzoek effectief onderzoekt
De studie in Nature Energy vergelijkt twee testmethodes voor batterijveroudering in laboratoriumomstandigheden:
- constante stroomcycli, uitsluitend gebruikt in laboratoria;
- dynamische laad- en ontlaadprofielen die variabele stromen simuleren.
De vaststelling van de onderzoekers is dat tests met constante stroom de batterijveroudering overschatten, omdat ze geen rekening houden met variabele belasting zoals die in realistische rijprofielen voorkomt. De studie heeft betrekking op testmethodologie en niet op rijgedrag in de praktijk.
Resultaten uit praktijkdata van AVILOO
Om het effect van rijstijl op batterijconditie in reële omstandigheden te analyseren, voerde AVILOO een veldonderzoek uit op 402 voertuigen van hetzelfde merk en met hetzelfde batterijtype.
Daaruit blijkt:
- gematigd rijgedrag: 16 tot 18 kWh per 100 km;
- agressief rijgedrag: circa 30 kWh per 100 km;
- SUV’s: tot 9 kWh per 100 km extra verbruik.
Volgens AVILOO leidt een hogere energieconsumptie tot een snellere belasting en veroudering van de batterij.
Effect van agressief rijgedrag
In de praktijk gaat sportief rijgedrag gepaard met:
- een hogere energiebehoefte;
- frequentere laadcycli;
- een versnelde batterijveroudering.
Volgens AVILOO CTO Nikolaus Mayerhofer resulteert gematigd rijgedrag in een gemiddeld 10% lager energieverbruik over de levensduur van de batterij. Een agressieve rijstijl over 100.000 km komt qua belasting overeen met ongeveer 110.000 km efficiënt gereden kilometers.
Conclusie
De studie uit Nature Energy behandelt verschillen tussen testmethodes en laat geen conclusies toe over rijstijl. Op basis van praktijkdata stelt AVILOO dat sportief rijgedrag het energieverbruik verhoogt en de batterij zwaarder belast.