BMW 318D MET ROETFILTERPROBLEMEN

Lekkende inlaatslang blijkt boosdoener

Recent kreeg men op de hotline van Sergoyne Diagnostics een technische vraag over een BMW 318d van modeljaar 2008 die problemen had met het roetfilter op de wagen. Tijdens het rijden breekt het motormanagement altijd de actieve regeneratie van het roetfilter af. Met als resultaat dat het roetfilter alsmaar voller en voller raakt. Uiteindelijk komt de wagen in de werkplaats met een volledig verstopt roetfilter.

BLIJVENDE ROETFILTERPROBLEMEN

Overzicht uitlaatgasnabehandelingssysteem De garagehouder gaat over tot de vervanging van het roetfilter incl. de verschildruksensor en temperatuursensoren die op het roetfilter gemonteerd zijn. Op dat moment zijn er ook twee foutcodes in het motormanagement aanwezig met betrekking tot het verstopte roetfilter. Men stuurt de klant met het nieuwe roetfilter terug de baan op. Helaas heeft men niet naar de oorzaak gezocht waarom het roetfilter verstopt is geraakt. Met als resultaat dat de klant na verloop van tijd terugkomt met het motorstoringslampje dat weer brandt, en de aanduiding dat het roetfilter verstopt is.
 

WAT KAN DIT ZIJN?

De temperatuursensor informeert de ECU over de uitlaatgas­temperatuur vóór de katalysator. Om de temperatuur­stijging in de katalysator te regelen, maakt de motor-ECU gebruik van de gegevens van de temperatuursensoren voor de katalysator en het roetfilter. De tempe­ratuur kan met 100 °C toenemen De technicus doet een beroep op de Sergoyne hotline om meer info te krijgen over de werking van het roetfilterregeneratieproces. Wij bezorgen hem de nodige schema's van het motormanagement en specificaties van het uitlaatsysteem, zodat de technicus een beter beeld krijgt van de totale werking van het dieseluitlaatgasnabehandelingssysteem.

Volgens de eerste bevindingen van onze technische diagnose-experts breekt het motormanagement de regeneratie af omdat de temperatuur niet hoog genoeg oploopt. Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: een slechte werking van de uitlaatgaskatalysator, de EGR-klep die niet volledig afsluit, een koelvloeistofthermostaat die blijft openstaan, gloeibougies die niet correct functioneren, temperatuur- en druksensoren die niet ingeleerd zijn in het motormanagement ...

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Gerelateerde artikels
Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.