Management servicesPremium

Reflecterende uitstootanalyses van stokoude diesels

COLUMN - FERRE BEYENS, AUTOMOTIVE ANALIST/JOURNALIST

Ferre BeyensHoe vonden auto-industriële topkaders hun raadgever in de enclaves van ecologische mo­raal­brigades? Waarom toch borrelt in de autonijverheid een soort wereldvreemdheid die we aan­vankelijk enkel speurden in de rangen van marginale, militante milieubewegingen? Waarom ope­reren de media voortdurend in een klimaatactivistische modus en berichten ze enkel datgene wat past in de bedenkelijke zuiveringsleer van de groene luchtkastelenbouwer? Waarom worden technologisch gegronde nuances nooit getolereerd op redacties, waar het merendeel van de journalisten de pen laat sturen door groene dromerij?

Het zijn vragen die we ons andermaal stelden toen in Duitsland een stokoude diesel, met een Portable Emission Measurement System (PEMS) op de uitlaat, tijdens een Real Driving Emissionstest (WLTP/RDE), nauwelijks meer – tot zelfs minder – NOx uitbraakte dan 40 jaar jongere Euro 6b/6c-diesels ...

“Over oude diesels die niet meer vervuilen dan hun 40 jaar jongere soortgenoten”

Waarbij mainstreammedia zich (als naar gewoonte) onverzettelijk bleven ingraven in hun grote gelijk. Want betreffende vaststellingen pasten niet in het groene narratief. Typisch bij alles wat met ecologie te maken heeft, is ook het feit dat journalisten hun ‘ware’ informatie meestal in activistische milieus gaan zoeken. Al leert de geschiedenis dat daar weinig betrouwbare informanten rondlopen. Het krioelt er wel van individuen die achteraf nooit hun “grote ongelijk” toegeven. In technisch-ecologische berichtgeving komt de ervaren ingenieur zelden of nooit aan bod. Zeker niet indien zijn bevindingen dreigen af te wijken van datgene wat de mainstreammedia ons voorschrijven. En zo gebeurde ook nu nadat een bijna 40 jaar oude dieselauto veel minder vervuilend door de stad rijdt dan een opgehitste horde anti-dieselactivisten ons nu al jaren voorliegen.

Bewust werd dit verhaal onder de mediaradar gehouden en flagrant is nagelaten geestverscherpende, reflecterende en veel verklarende dieselanalyses te maken. De uitstoot van een Mercedes E-Klasse 240 D (W123) met 343.000 km op de teller, werd immers vergeleken met de recentste metingen van moderne en nagelnieuwe Euro 6b/6c genormeerde dieselmodellen. Belangrijk om weten is dat de Euro 1-emissienorm nog niet in voege was toen de E 240 D in 1982 van de montagelijn werd gereden. Wel werd hij achteraf nog van een oxidatiekatalysator voorzien. Vermoedelijk gebeurde dat om hem met minder HC (koolwaterstoffen) en CO (koolmonoxide) Euro 1-gerechtigd te krijgen. Aan de grote (diesel)erfzonde (te weten NOx) veranderde dat niets. Dus – althans volgens het groene antidieselpredikaat – zou deze oude diesel een ‘rampzalige’ NOx-uitstoot veroorzaken.

Als 6 jaar oude diesels (in 2014 ging Euro 6 in voege) een bedreiging vormen voor het milieu, dan betekende dit – steeds volgens de anti-diesellobby – dat een 38 jaar oude de aanleiding van een milieucatastrofe is. Daarom besloot de E 240 D-eigenaar om de uitstoot van zijn oldtimer te laten meten tijdens een RDE-conforme test, dus in realtime verkeersomstandigheden. Volgens alle meest recente wettelijke eisen (WLTP/ RDE), met mobiele meetapparatuur (PEMS) op de uitlaat en gecontroleerd door een erkend meettechnicus aan boord. Bleek verrassend genoeg dat deze oldtimer – zeker geen toonbeeld in absolute Nox-rein­heid – maar toch slechts iets meer NOx emit­teerde dan een EU6-die­sel. Straf­fer nog: dat er zowaar Euro 6-die­sels rondrijden die zelfs meer NOx veroorzaken. Vastgesteld werd dus dat de NOx-uitstoot – en dit tij­dens twee gekalibreerde ritten – maar iets hoger was dan datgene wat zijn 32 jaar jon­gere, en weliswaar twee­maal zo sterke CLA 200 d liet optekenen.

Hoe komt het dat deze oude diesel maar iets meer – of zelfs minder – NOx uitstoot dan Euro 6b/6c-diesels? Belangrijke reflectie … Waarom stoten de eerste Euro 6-genormeerde diesels zoveel NOx uit? Invoering van rechtstreekse injectie. Opgevoerde turbo-, injectie- en verbrandingsdruk, brandstoftoevoeging via common rail. Ieder ingenieur zal haarfijn kunnen uitleggen waarom de NOx-emissie, als gevolg van al die technieken, een onvermijdelijke boost krijgt. Jawel, het brandstofverbruik en (de voor diesels altijd al gunstiger gebleken CO2-cijfers) zijn als gevolg van die toepassingen met een kwart ge­daald, terwijl de vermogensontwikkeling zowat verdubbelt. Dieselmotoren werden dus efficiënter. De CLA 200 d heeft trouwens het dubbele vermogen van de nog met voorverbrandingskamers bedachte en met injectiepomp gevoede E 240-diesel van 38 jaar geleden.

Bovendien is de discripantie tussen meting en reële uitstoot aanzienlijk kunnen blijven tot het moment waarop de Euro 6d-Temp bepalingen van kracht werden. Op papier daalde de wettelijk bepaalde NOx-limieten sterk tussen 2000 en 2014. Maar de werkelijke emissies hebben die degressie niet gevolgd. Vooral omdat men zich in het toenmalige NEDC-tijdperk enkel op labometingen ‘mocht’ ba­seren. De discrepantie tussen die NEDC-metingen en de werkelijke uitstoot werden pas echt duidelijk in de veel strengere WLTP/RDE-testcycli. Om de Euro 6d-Temp normering te voldoen moeten de voertuigen bewijs van wettelijk gelimiteerde emissie kunnen voorleggen in de veel strengere en exactere WLTP/RDE-testcycli. Om daarin te kunnen slagen moeten diesels beroep doen op complexe processing tijdens de nabehandeling van de uitlaatgassen. Op selectieve katalytische reductie (SCR) en ureniuminjectie dus.

De WLTP/RDE-test van de oude diesel leert ons veel meer dan alle duidingen en commentaren waarmee algemene media de mensheid blijven desinformeren. Technologie en wiskunde in het algemeen, statistieken in het bijzonder? Het blijft het verstand van nogal wat journalisten ver te boven te gaan. Een reflecterende analyse van – volgens de strengste normen – gemeten NOx-emissie van een stokoude diesel? Op uitzondering van de vakliteratuur bleek het niet aan de media besteed. En zo kan – nog maar eens – voorbijgegaan worden aan het feit dat Euro 6d-Temp-diesels, dankzij katalytische reductie en ureniuminspuiting perfect en fier het embleem ‘heel proper’ mogen dragen. Een ver­standig wikken en wegen van de bij de E 240 D (bouwjaar 1982) gemeten NOx, had de zo gewillig met de ecologische moraalbrigades meezingende media, ook doen inzien dat de verhoogde NOx-uitstoot van Euro 6b/6c-diesels, een van de perverse nevenwerkingen was van waanzinnige CO2-besparingen. Maar dit ter­zijde. 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine