Introductie truck platooning maakt vaart
Een duurzame, technologische vorm van bumperkleven

Onlangs onthulden Europese vrachtwagenfabrikanten een stappenplan dat leidt naar de introductie van semiautomatische trucks op de Europese autosnelwegen voor 2025. Naast de timing bepaalde men ook richtlijnen voor beleidsmakers over de wijzigingen in de regelgeving die nodig zijn voor grensoverschrijdende truck platooning. Truck platooning houdt in dat twee of meer vrachtwagens als konvooi rijden met behulp van connectiviteitstechnologieën. De eerste truck fungeert als leider terwijl de andere vrachtwagens reageren op zijn bewegingen, waardoor weinig tot geen actie nodig is van de bestuurder. Door deze techniek kunnen vrachtwagens dichter na elkaar rijden waardoor de luchtweerstand van de vrachtwagens, en bijgevolg ook het brandstofverbruik en CO2-uitstoot, geminimaliseerd wordt. Dankzij het automatische en onmiddellijke remsysteem bevordert truck platooning ook de veiligheid. Daarnaast worden de goederen sneller geleverd en zouden de files in aantal minderen. Tegen 2023 zou het mogelijk moeten zijn om over de Europese snelwegen te rijden met truck platoons zonder specifieke vrijstellingen nodig te hebben voor het overschrijden van nationale grenzen – een voorwaarde voor internationaal transport. Maar voordat truck platooning realiteit kan worden, zal Europa een overkoepelende regelgeving moeten creëren. Nieuwe regels moeten ontworpen worden, bestaande aangepast en internationale en EU-regels moeten geharmoniseerd worden.