EU-markt voor elektrische voertuigen zeer gefragmenteerd

Maatregelen tegen CO2-uitstoot moeten inclusief zijn

De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) heeft nieuwe gegevens gepubliceerd waarin een verband te zien is tussen de marktpenetratie van elektrische voertuigen (ECV's), het bbp en de prikkels voor klanten. De nieuwe gegevens tonen aan dat de Europese markt voor ECV' s groeit, maar toch ook uiterst fragmentair blijft. Veel mensen nemen de Noorse markt als maatstaf. Het land geldt met zijn marktaandeel in ECV's van 29% echter als een uitzondering. Hetzelfde geldt voor zijn bbp van 64.000 euro, meer dan het dubbele van het EU-gemiddelde. Niemand kijkt bijvoorbeeld naar Griekenland, waar vorig jaar slechts 32 elektrisch geladen auto's werden verkocht. Dit moet een waarschuwing zijn voor beleidsmakers. Toekomstige maatregelen voor het koolstofarm maken van de economie moeten inclusieve maatregelen zijn, in plaats van ervan uit te gaan dat alle landen zich in dezelfde positie bevinden als een handvol geavanceerde ECV-markten. Op basis van deze bevindingen roept de ACEA op tot een ambitieuze, maar realistische aanpak om het Europese wagenpark verder te elektrificeren. ACEA doet dit net voordat de Europese Commissie haar CO2-doelstellingen voor personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen voor 2021 bekendmaakt.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine