WATERSTOF, WATER EN ... WATERDAMP

COLUMN - FERRE BEYENS, AUTOMOTIVE ANALIST/JOURNALIST

Ferre BeyensMet bombastische studies blijven zelfverklaarde experten allerhande ons de les lezen. Met waarschuwing voor imaginaire problemen en waanzinnige non-maatregelen daartegen. Met oplossingen die één zekerheid bieden: ze kosten ons tonnen geld. Ingenieurs in de vakdomeinen energie en autotechniek weten wat we bedoelen. Hun vaststellingen en met onweerlegbare statistieken aan te tonen voorspellingen worden weggelachen. Door politici, die verdwaasd als konijnen in de lichtbakken van pseudo-experten staren. Door een pers ook die geen verschil meer ziet tussen het per vergissing publiceren van fouten en het ‘opzettelijk’ manipuleren van gegevens. Het demoniseren van de diesel en het gemystificeerde elektrosprookje zijn hiervan voorbeelden. De ene technologie wordt vervloekt, de andere kritiekloos opgehemeld. CarFix waarschuwt al langer voor oplossingen die de auto ‘gezonder’ zouden maken. Middelen ook waarvan de nevenwerking schadelijker uitvallen dan de te remediëren kwaal. Zo blijkt waterstof hét serum om de zieke vierwieler van zijn CO2-zonden te verlossen. Zonder bijwerking nog wel. Wij hebben niet gespijbeld voor de lessen elektriciteit, fysica, chemie, natuurkunde of wiskunde en durven daaraan te twijfelen. Meer zelfs: waterstof zou wel eens een middel kunnen zijn dat erger is dan de CO2-kwaal waarvoor de auto vandaag exuberant zwaar beboet wordt.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.