DE BEDRIEGLIJKE DEFINITIE VAN ‘ZERO EMISSIE’

COLUMN - FERRE BEYENS, AUTOMOTIVE ANALIST/JOURNALIST

Ferre BeyensVier jaar geleden publiceerde CarFix cijfers van het Duitse Umwelt Bundesamt over de evolutie van ‘Emissionen und maßnahmenanalyse, Feinstaub 2000-2020’. Wat opviel was dat in 15 jaar de dieselpartikeluitstoot met 90% was teruggedrongen. Bleek verder dat in 2015 in Duitsland de (PM10) partikeluitstoot van dieselauto’s en trucks 6,82 kton bedroeg. Een vierde bijgevolg in vergelijking met de 22 kton die datzelfde jaar na band- en remsleet werden veroorzaakt. Veel minder dus dan de 127,12 kton die huisverwarming, industrie, spoor- en scheepstransport aan roetzonden op hun kerfstok kregen. Het laat zich raden waarom dergelijke cijfers liefst onder de mediaradar blijven. Recente conclusies van het Brits gouvernementele Air Quality Expert Group (AQEG) bevestigen nu de eerdere inzichten van het Umwelt Bundesamt. Opnieuw zien we dat niet de eeuwige zondebok ‘diesel’, maar veeleer de zogeheten ‘non-exhaustemissies’ (NEE‘s) een brandend actueel milieu-issue vormen. Dat niet zo­zeer de diesels maar wel de niet-uitlaatemissies van alle voertuigen – los van hun aandrijf­tech­no­logie – een ernstig milieuverstorende impact kunnen hebben. En, precies die uitzinnig toegejuichte ‘zero emission’-voertuigen gaan niet vrijuit wat milieuvervuilende ‘non exhaust’-emissies betreft.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.