Nieuwe veiligheidsvoorschriften voor voertuigen
"Veiligheidstechnologieën moeten als norm worden opgenomen in nieuwe voertuigen"

De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) neemt nota van de stemming in het Europees Parlement over de herziening van de algemene veiligheidsverordening, waarin wordt bepaald dat de veiligheidstechnologieën als norm in nieuwe voertuigen moeten worden opgenomen. "Wij zijn verheugd over de bereidheid van de leden van het Europees Parlement om snel interinstitutionele onderhandelingen aan te knopen over deze wetgeving, die essentieel is voor een verdere verbetering van de verkeersveiligheid", aldus Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de ACEA. De ACEA steunt een breed scala aan veiligheidsmaatregelen waarover de IMCO heeft gestemd, waaronder de eis dat alle nieuwe auto's zijn uitgerust met autonome noodremsystemen (AEB), slaperigheids- en aandachtdetectiesystemen, achteruitrijdetectie voor auto's en bestelwagens, noodstopsignalen en waarschuwingssystemen voor het verlaten van de rijstrook. Autofabrikanten maken zich echter zorgen over de voorgestelde tijd tussen de inwerkingtreding van de verordening en het moment waarop deze van toepassing wordt. Dit moet op een pragmatische manier worden afgestemd op de tijd die nodig is voor de ontwikkeling van het product, waarbij ten minste 36 maanden voor de toepassing ervan de tijd wordt gelaten, waarschuwt ACEA. Jonnaert: "Ondanks een verdrievoudiging van het verkeer is de verkeersveiligheid in Europa de afgelopen 30 jaar aanzienlijk verbeterd. Het vasthouden aan deze trend is belangrijk voor een industrie die er prat op gaat veilige voertuigen te ontwerpen, te produceren en te verkopen in waarschijnlijk een van de meest veeleisende markten ter wereld."