De slimme banden komen eraan
Zelfrijdende auto's stellen ook eisen aan de banden. Sensoren die op banden zijn aangesloten, zullen een belangrijke rol gaan spelen wanneer machines in plaats van mensen rijomstandigheden waarnemen. Een expert van Nokian Tyres is van mening dat slimme banden op zijn laatst over vijf jaar gemeengoed zullen zijn.
De automatisering van het verkeer gaat voort, wat ook nieuwe eisen stelt aan autobanden. Wanneer een auto niet door een mens wordt bestuurd, moet de auto zelfstandig in staat zijn de rijomstandigheden waar te nemen, bijvoorbeeld via op banden gemonteerde sensoren. De oude en vertrouwde veiligheidskenmerken, zoals grip op ijs en weerstand tegen aquaplaning, zullen worden gecombineerd met technologie die real-time gegevens produceert.
Wanneer de informatie die van de banden wordt ontvangen, wordt gecombineerd met bijvoorbeeld de weergegevens, kan het boordinformatiesysteem van het voertuig zich een beeld vormen van de heersende rijomstandigheden en het rijgedrag daarop aanpassen. De bandensensoren kunnen ook de bandenslijtage, de bandenspanning en de temperatuur in de band controleren. Een stijging van de binnentemperatuur kan bijvoorbeeld een vroege indicatie zijn van schade aan een band, zodat deze kan worden aangepakt voordat er daardoor een gevaarlijke situatie op de weg ontstaat.
Slimme banden maken ook nieuwe bandgerelateerde servicemodellen mogelijk, die zelfs al kunnen worden gebruikt voordat we ooit robotauto's op straat zien. Toekomstige koelkasten kunnen nieuwe melk bestellen als die bijna op is en hetzelfde kan gebeuren met versleten banden. Indien de banden zijn versleten, kunnen sensoren de bandenzaak of garage waarschuwen, die dan een nieuwe set op het voertuig kan monteren.