AutomotoronderdelenPremium

De oorzaak van foutcode P0299 bij een VW Golf V 2.0 TFSi

Werkplaatstip

We krijgen een complete turbo binnen van een VW Golf V 2.0 TFSi voor inspectie. De monteur vraagt zich af: wat zou er mis kunnen zijn? Het motormanagement geeft foutcode P0299 aan: ‘turbocharger underboost’. Op het eerste gezicht lijkt de turbo echter in orde. De rotor draait soepel en vertoont geen speling.

De complete turbo is afkomstig van een VW Golf V 2.0 TFSi met foutcode P0299. Deze foutcode wijst op een probleem met de turbodruk
De complete turbo, afkomstig van een VW Golf V 2.0 TFSi, met foutcode P0299. Deze foutcode wijst op een probleem met de turbodruk

Inspectie van de turbo

Eerste observaties

Wastgateklep turbo
Bij de wastegateklep meten we geen speling, wat bepaalde oorzaken uitsluit, zoals een vastzittende wastegateklep of een verstopt uitlaatsysteem

Bij demontage constateren we geen sporen van uitlaatgaslekkage. Bovendien meten we geen speling bij de wastegateklep. Dit sluit bepaalde oorzaken uit, zoals een vastzittende wastegateklep of een verstopt uitlaatsysteem.

Onderzoek naar de recirculatieklep

Onderzoek naar de recirculatieklep
 Bij demontage van de recirculatieklep ontdekken we olie- en vuilresten bij het membraan, dat bij nadere inspectie gescheurd blijkt te zijn

Omdat de eerste inspectie niets opleverde, richten we ons op de recirculatieklep. Elektronisch gezien gaf deze geen storingen, maar bij demontage ontdekken we olie- en vuilresten bij het membraan. Bij nadere inspectie blijkt het membraan gescheurd te zijn.

Om het probleem te verduidelijken, tonen we een visuele vergelijking tussen een intact membraan en een gescheurd membraan
Om het probleem te verduidelijken, tonen we een visuele vergelijking tussen een intact membraan en een gescheurd membraan

Conclusie

De oorzaak van foutcode P0299 ('underboost') is gevonden. Het gescheurde membraan in de recirculatieklep zorgt voor een aanhoudende terugstroom van turbodruk. Dit leidt ertoe dat de turbodruk continu wordt hergebruikt in plaats van naar de motor te worden geleid. De turbodruksensoren registreren een te lage druk, waardoor het motormanagementsysteem wordt aangezet tot het genereren van foutcode P0299.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door ing. Danny Van Parys MSc17 januari 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine