Ook tweedehandsverkoop kan coronajaar niet goedmaken

Corona heeft de inschrijvingen van niet alleen nieuwe maar ook van tweedehandse voertuigen rood gekleurd. Wanneer we het hele jaar bekijken, dan merken we bij de nieuwe voertuigen dat enkel de motorfietsen een lichte winst (+1,5%) boeken en bij de tweedehandse voertuigen dat lichte bestelwagens licht (+0,9%) stijgen evenals vrachtwagens van meer dan 12 ton (+5,1%) en motorfietsen (+8,1%).
Met niet meer dan 431.491 nieuwe inschrijvingen in 2020 viel de automarkt terug met 21,5% ten opzichte van 2019. Daarmee werd in 2020 het zwakste resultaat sinds 1997 opgetekend (396.240 inschrijvingen). Ondertussen blijven de hybride wagens hun opmars verder zetten in 2020: ze halen een aandeel van 16,3% terwijl het aandeel van benzine verder daalt tot 48,2%. De wagens met een lagere CO2-uitstoot (minder dan 109 g/km) blijven groeien: van 24,8% in 2019 naar 46,5% in 2020. De vergroening van de vloot zet zich dus verder door. De tweedehandsmarkt beperkt de schade op jaarbasis (-6,3%) en doet het daardoor veel beter dan de nieuwe personenwagens. De gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen blijft dit jaar stabiel: 7 jaar en 7 maand.
De markt van lichte vrachtvoertuigen beperkte de voorbije maand de terugval tot slechts een goeie 2 procent. Het marktherstel lijkt dus merkelijk sneller te verlopen dan bij de personenwagens. Met 71.312 nieuwe inschrijvingen noteert dit segment voor heel 2020 nog een gecumuleerde daling van 12,2%. De tweedehandse markt van lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) groeide voor de zevende opeenvolgende maand, in december met +8,9%, waardoor de totaalcijfers over heel 2020 net beter scoren dan die van 2019 (+0,9%).
De nieuwe zware bedrijfsvoertuigen (+3,5 ton) hebben een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. De inschrijvingen van vrachtwagens tussen 3,5-12 ton vallen in december terug met -9,1% (jaartotaal: -23,2%). Die van vrachtwagens van +12 ton kleuren dieprood met -30,8% (jaartotaal -17,3%) en dat geldt al evenzeer voor de trekkers van +12 ton: -20,8% (gecumuleerd: -46,5%). Bij de tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen (+3,5T) haalde men nog opgelucht adem in november maar in december was het beeld veel minder positief: vrachtwagens tussen 3,5-12 ton doen het slecht (-25,7%, jaartotaal -9,9%), net als de trekkers van +12 ton (-21,4%, jaartotaal +5,1%), maar de vrachtwagens van +12 ton scoorden wel in de laatste maand van het jaar: +11,1% (jaartotaal +5,1%).
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Corona was dit jaar bijzonder nefast voor de inschrijvingen van nieuwe wagens in 2020 (-21,6%) terwijl de tweedehandsmarkt de schade heeft kunnen beperken (-6,3%). De nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen kennen ook behoorlijke verliezen (-12,3%) maar de markt van de tweedehandse LCV’s schrijft nog net in zwarte inkt na een stijging van 0,9%. Bij de vrachtwagens zien we overal dalingen ten opzichte van 2019, behalve voor de occasie vrachtwagens van +12 ton (+5,1%).”
