Compressoren Partnercontent

Hoe problemen met luchtveringcompressor oplossen?

compressor

Binnen het luchtveringsysteem wordt de ECU vaak vergeleken met het brein van het systeem. De compressor kan dan vergeleken worden met het kloppend hart. Ook al pompt de compressor niet continu; als hij niet meer optimaal functioneert, zal het systeem slechter presteren en geleidelijk zijn werking verliezen. Dat maakt de compressor een vitaal component van het systeem.

Werking

Een compressor zorgt voor de systeemdruk van het luchtveringsysteem en bestaat uit een elektromotor die via een drijfstang de cilinderzuiger aandrijft. De compressor bevat ook een luchtdroger/filterelement dat vuil tegenhoudt en vocht absorbeert. Deze component van de compressor is over het algemeen onderhoudsvrij.

De meeste compressoren zijn alleen geschikt om kortstondig de drukopbouw te verzorgen. Een temperatuur van meer dan 100° C beschadigt de compressor op den duur. Dat is bijvoorbeeld het geval als de compressor door een systeemlek te vaak of continu wordt aangestuurd. Om efficiënt om te gaan met de systeemdruk en daarmee de compressor te ontlasten wordt vaak een extern drukreservoir voorzien.

Gevolgschade

Een defecte compressor is bijna altijd een gevolgschade. Het advies is om na vervanging van de compressor altijd het gehele systeem te controleren op lekkage van de componenten en afdichtingen. 

Een water- en zeepoplossing werkt in de regel heel goed bij het opsporen van een lekkage. Let wel: niet alle lekkages laten zich even gemakkelijk opsporen. Het lek kan zich bijvoorbeeld ook bevinden in het afrolgedeelte van de balg, wat bij normale systeemhoogte verborgen blijft.

Symptomen

Een symptoom van een slecht werkende compressor is onder andere dat het lang duurt om de rijhoogte te bereiken of aan te passen. In het ergste geval slaat de compressor helemaal niet meer aan. Ook kan de compressor steeds meer geluid gaan maken.

Er zijn een aantal goede indicatoren wanneer de compressor door oververhitting kapot is gegaan: verbrande stickers op de compressor, gesmolten leidingen en/of een aanwezige brandgeur bij demontage.

Vervang ook altijd het relais bij het vervangen van de compressor. Dat is een slijtagedeel dat op den duur kan verkleven. De oorzaak hiervan is dat het relais door een systeemlekkage de compressor continu blijft aansturen. Dat is op den duur niet alleen slecht voor de compressor, maar ook voor het relais.

Met dank aan Arnott Europe

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

ABBT NETHERLANDS

INDUSTRIEWEG 19, PD WAALWIJK 5145Meer info
Chassis & ophanging
Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine