Additieven – een onderschatte bron van inkomsten
Garages kunnen met een geringe inspanning een aantrekkelijke extra omzet genereren. Additieven zijn voor werkplaatsen een onderschatte maar nochtans eenvoudige bron van inkomsten. Ze leveren niet alleen geld op, maar verhogen ook de klantenbinding en helpen garages om zich van de concurrentie te onderscheiden.

De additievenspecialist Liqui Moly heeft meer dan 60 jaar ervaring met additieven, elk jaar lopen er vele miljoenen additievenbussen van de band. Met die additieven kan een garage zijn servicespectrum duidelijk uitbreiden en zich onderscheiden van de concurrentie. Het bedrijf bewijst haar technische competentie en verbetert haar klantenbinding. En dankzij de flinke winstmarge op additieven leveren deze bij beperkte inspanningen een aanzienlijk extra inkomen op.
Over additieven
Additieven zijn aanvullende stoffen voor motorolie, transmissieolie, brandstof en koelmiddelen. Ze verbeteren de eigenschappen van die vloeistoffen en helpen bepaalde problemen op te lossen. Natuurlijk hebben additieven hun grenzen, ze kunnen bijvoorbeeld geen grove mechanische defecten herstellen. Toch bieden ze heel wat mogelijkheden. Het zijn chemische gereedschappen die in geen enkele gereedschapskist van een professional mogen ontbreken.
Net als elk gereedschap hebben ze een bepaald doel waarvoor ze zeer geschikt zijn. Er zijn drie mogelijke manieren om additieven toe te passen.
als Chemische probleemoplosser
Stel: in de garage komt een wagen binnen met een technisch defect dat zich door middel van additieven laat verhelpen. Dat is in vele gevallen sneller, eenvoudiger en voordeliger dan een mechanische herstelling. In het geval van bijvoorbeeld een haperende versnellingsbak is het aangewezen 'medicijn' een transmissieolieadditief van Liqui Moly, een speciaal slijtagewerend additief dat de wrijving in de transmissie vermindert en het schakelen versoepelt. In de meeste gevallen is het probleem daarmee opgelost. Is dat niet het geval, dan heeft deze poging toch nauwelijks tijd en geld gekost. Het alternatief - demonteren en uit elkaar halen van de transmissie voor diagnose - is een stuk ingewikkelder en duurder – en de fout is daarmee nog niet verholpen.
Voor extra prestaties in het kader van onderhoud
Wanneer iemand een auto laat inspecteren, kan men met additieven servicepakketten op maat aanbieden. Bijvoorbeeld in plaats van een normale olieverversing een olieverversing Plus, waarbij tevens eerst een reiniging van het oliecircuit met Liqui Moly Pro-Line Engine Flush gebeurt en daarna een toevoeging van Cera Tec als slijtagewerend additief aan de verse olie. Of een intensieve reiniging van het inspuitsysteem om afzettingen en korsten te verwijderen en het oorspronkelijke vermogen en brandstofverbruik te herstellen. Ook hier is het gebruik van additieven snel en eenvoudig, en betekent het nauwelijks extra werk.
Met de additieven van Liqui Moly zijn vele verschillende servicepakketten samen te stellen zodat garages precies die diensten kunnen aanbieden die hun klanten het meeste voordeel opleveren - en henzelf een geslaagde verkoop.
toegevoegde waarde voor eigenaar wagen
Vele additieven van Liqui Moly zijn geschikt voor een regelmatig gebruik. De toevoeging van Injection Reiniger of Super Diesel Additief aan de tank kan bijvoorbeeld om de 2.000 kilometer. Dat voorkomt afzettingen in het inspuitsysteem en beschermt het hele brandstofsysteem tegen corrosie. Het beschermt eveneens het roetfilter, wat de voor korte ritten typische vroegtijdige verstopping van het diesel roetfilter voorkomt. Het nieuwe hybride additief voorkomt dan weer typische problemen met plug-in hybride voertuigen (verouderde benzine, afzettingen in het inspuitsysteem). De doorverkoop van additieven aan de eigenaar van de wagen kan dus eveneens extra omzet genereren.

