Europese vraag naar BEV's en PHEV's haalt diesels in maart 2022 in
Volgens de gegevens van JATO Dynamics voor 27 Europese markten is het totale volume met 19% gedaald in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar, met 1.116.419 geregistreerde nieuwe personenauto's. Hoewel het aantal registraties met 33% is gestegen ten opzichte van maart 2020, is de markt nog niet terug op het niveau van voor de pandemie: 37% minder dan in maart 2019.

Door de aanhoudende onzekerheid over de beschikbaarheid van nieuwe auto's en de gevolgen van de invasie in Oekraïne, kopen consumenten in Europa geen auto's meer op het niveau van voordien. Felipe Munoz, global analyst bij JATO Dynamics: "Hoewel Oekraïne geen grote markt is voor de Europese export van auto's, met een kleine markt in verhouding tot de bevolking, blijft het een belangrijke bron van auto-onderdelen voor grote Europese OEM's." Vorig jaar bedroeg de Oekraïense markt voor nieuwe auto's in totaal 103.300 eenheden, waarmee het de 20e grootste in Europa – inclusief Rusland – is.
De cijfers voor het eerste kwartaal van 2022 waren dan ook slechter dan die van twee jaar geleden, toen Europa door de pandemie werd getroffen, aangezien het volume in de eerste drie maanden van het jaar met 10% daalde tot 2,73 miljoen eenheden – het laagste niveau sinds 1985.

Vorige maand bleef de populariteit van voertuigen met lage emissies toenemen. De plug-inhybride- en zuiver elektrische auto's (PHEV en BEV) deden het beter dan diesels met 244.801 nieuwe inschrijvingen, tegenover 202.113 eenheden voor de laatstgenoemden. Voor BEV's en PHEV's komt dit neer op een volumestijging van 10%, terwijl het volume voor diesels met 39% daalde.
Munoz: "We blijven zien dat er steeds meer nieuwe EV's op de markt komen. En met de steun van goede deals, incentives en kortere wachttijden in vergelijking met ICE-voertuigen, is het voor consumenten gemakkelijker geworden om op de EV-boom in te springen." De verschuiving ten gunste van voertuigen met een lage uitstoot deed zich vooral voor in landen als Zwitserland (met een marktaandeel van 28% voor EV tegenover 14% voor diesel), het VK (23% tegenover 10%), Frankrijk (21% tegenover 16%) en België (24% tegenover 19%), naast de gevestigde trends in Noorwegen, Zweden, Nederland en Denemarken.

BEV's waren in maart goed voor bijna 62% van alle inschrijvingen van voertuigen met lage emissies, met een volumestijging van 46%. Plug-inhybrides daarentegen lieten in maart een daling van 22% optekenen met 93.100 geregistreerde eenheden. Muñoz: "Omdat deze voertuigen afhankelijk zijn van een ICE-aandrijflijn, profiteren PHEV's niet van de stimuleringsmaatregelen van de overheid die worden toegekend aan BEV's. Tegelijkertijd is de ontwikkeling en fabricage van accu's een kostbaar proces, dus zonder stimuleringsmaatregelen zijn deze toch al dure voertuigen begrijpelijkerwijs minder aantrekkelijk voor consumenten."
Opnieuw was Tesla's Model 3 de best verkochte nieuwe auto van Europa met 23.013 nieuwe registraties, een daling van 3% ten opzichte van de 23.758 eenheden die in maart 2021 werden geregistreerd. Deze daling was relatief onbeduidend in vergelijking met die van de modellen van andere grote spelers, waaronder de Peugeot 208 (-17%), Volkswagen Golf (-36%), Toyota Yaris (-31%) en Opel Corsa (-36%).
