Hybride personenwagens Partnercontent

Tweedehandswagens trekken de handrem verder aan in juli

Na een relatief betere meimaand en een duidelijk slechtere maand juni, trok de verkoop van tweedehandswagens in juli opnieuw de handrem verder aan. Het resultaat is een daling van -14,4% ten opzichte van juli 2021 en zelfs van -31,0% ten opzichte van 2020 (toen de verkoop volop aan het hernemen was na de eerste lockdown). Er werden afgelopen maand juli 49.406 occasies ingeschreven, en dat is een daling met 8.292 eenheden tegenover juli 2021. Over de eerste zeven maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,8% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -45.819 stuks. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Mercedes, Opel en Peugeot. Opvallend is verder dat de inschrijvingen van nieuwe personenwagens het in juli minder slecht deden dan de tweedehandsmarkt (-5,1%).

Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (juli 2022)
Evolutie inschrijvingen tweedehands YTD (juli 2022)

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt heeft afgelopen maand opnieuw de handrem aangetrokken: het aantal inschrijvingen daalde met -14,4% tot 49.406 waardoor de markt over de eerste zeven maanden -10,8% minder presteerde. Waarschijnlijk is dat deels toe te schrijven aan het feit dat er deze zomer minder mensen met de auto op verlof vertrekken of in eigen land blijven in vergelijking met de afgelopen twee jaar: men wil eindelijk nog eens ‘echt’ op reis. Toch blijft de bevoorrading van de tweedehandsmarkt nog steeds moeilijk, in het bijzonder voor de jongere modellen met een beperkt aantal kilometers op de teller. In die segmenten blijven de prijzen vooralsnog hoog. Voor de oudere wagens in de stocks horen we dat de export naar het voormalige Oostblok voorzichtig (en tijdelijk?) herneemt. Dat geeft wat ademruimte aan de handelaars. Over diezelfde eerste zeven maanden deed de nieuwmarkt het procentueel nog slechter (-14,8%) maar in juli was de daling bij de nieuwe wagens minder sterk (-5,1%). Komt er stilaan een kentering?”

Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast enkele interessante inzichten mee.

Simon Bossuyt, Dex: “In vergelijking met dezelfde periode in 2021 hebben we een kleiner aanbod en stock maar we hebben wel het gevoel dat het stilaan verbetert en dat het aanbod stabieler wordt. Wel hebben we onze stock moeten aanpassen met een wat groter aandeel van iets oudere wagens. ‘Groei’ moeten we dus bekijken in functie van het nog steeds beperkte aanbod. Wij blijven in alle geval continu zoeken naar nieuwe kanalen en kwalitatief aanbod.”

Vergelijkingstabel tweedehands automarkt

Ivo Willems, Cardoen: “We hebben het gevoel dat er minder interesse is omdat er meer mensen op vakantie zijn dan de vorige jaren: mogelijks is er een inhaalbeweging na twee zomers waarbij mensen eerder in België gebleven zijn. Qua aanbod zien we ook een verschuiving: jonge occasies - minder dan 7 jaar en met minder dan 100.00 km - zijn steeds moeilijker te vinden. Mensen die snel een auto willen, worden nog altijd naar de occasiemarkt geduwd, en bovendien naar iets oudere wagens.”

Details tweedehands personenwagens

Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot vormen nog steeds de top 5 van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens. De meest populaire modellen in juli waren de VW Golf (2.231 ex.) en VW Polo (1.728 ex.), gevolgd door de Ford Fiesta (1.104 ex.), BMW 3-reeks (1.099 ex.) en Renault Clio (1.057 ex.)

Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine (benzine: 51,9% vs. diesel: 40,7%). Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,4%. Het aandeel van de hybridewagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybridewagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt voor het eerst weliswaar boven de 5% (5,4%), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,5% (18,0% HEV incl. mild hybrids; 14,4% PHEV en 10,1% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride- en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maken op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt, maar zeker groeiend is.

Grafiek evolutie energievoorkeur in tweedehands wagens
Evolutie van brandstofvoorkeur in tweedehandswagens

De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybridewagens.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine