Van prijzen tot verkoopaandeel: alles over de tweedehands automarkt
De prijzen van tweedehandsauto's kennen een dalende trend. Vooral tweedehands elektrische voertuigen verschijnen steeds goedkoper op de markt. Zo ligt de gemiddelde prijs van een tweedehands-BEV in België inmiddels ruim 20 procent lager dan in januari 2023. De gemiddelde prijs van een tweedehands-benzineauto ligt in België zo'n 10 procent lager dan begin vorig jaar. Dat blijkt uit het 'Used car insights report' van Indicata.
Prijzen e-wagens kelderen hardst
Van de 13 grootste Europese markten die Indicata onderzocht, spande het VK de kroon met een daling van 16,6 procentpunt tussen januari 2023 en afgelopen juni - de hoogste daling ooit gemeten. Ook in Frankrijk zijn de prijzen gekelderd. De gemiddelde prijs voor een tweedehandsauto lag er begin juni 11,3 procentpunt (pp) lager dan een kleine 1,5 jaar eerder. Naast de Britse en Franse markt bereikte ook België de dubbele cijfers, met een gemiddelde prijsdaling van 10,9 pp. In Denemarken zakte de prijs met 10,7 pp en Duitsland en Italië zagen hun gemiddeldes deze periode met 10,3 pp dalen.
Vooral tweedehands elektrische voertuigen zijn dus een pak goedkoper dan zo'n anderhalf jaar geleden. In veel Europese landen ligt de gemiddelde prijs meer dan 20 procent lager dan in januari 2023. Deze neerwaartse trend kan goed verklaard worden.
De afgelopen jaren hebben het chiptekort en andere verstoringen in de toeleveringsketen, deels het gevolg van de coronacrisis, de prijzen opgedreven. De prijzen beginnen nu weer te normaliseren. Daarnaast zijn ook tweedehands elektrische auto's ondanks de prijsdalingen voor veel particuliere consumenten onbetaalbaar, waardoor de prijzen nog verder zakken. Bovendien komen er steeds meer relatief betaalbare nieuwe elektrische modellen op de markt.
Verkooptrends
Desondanks lijken de prijsdalingen hun vruchten af te werpen, want de voorbije anderhalf jaar steeg het aandeel verkochte e-wagens in de tweedehands automarkt, van 2,19 procent in januari 2023 naar 5,01 procent afgelopen juni. De aandelen MHEV en HEV in deze markt stegen nog iets harder, naar respectievelijk 7,78 procent en 8,76 procent.
Daar staat tegenover dat benzineauto's aandeel verliezen in de 'b2c-markt' voor tweedehands-personenwagens, van ruim 45 procent in januari 2023 naar 42,76 procent in juni dit jaar. Het aandeel diesel in deze markt kelderde zelfs van ruim 44 procent naar nog geen 36 procent, hoewel het dieselaandeel de meest recente maand weer licht steeg met 0,5 procentpunt.
Wel zijn er verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Zo hebben MHEV en HEV in de b2c-markt voor tweedehandsauto's tot vier én twee jaar oud een aandeel van bijna 14 procent. In de categorie 'tot vier jaar oud' ligt het aandeel diesel op ongeveer 20 procent en in de categorie 'tot twee jaar oud' op nog zo'n 13 procent. Benzine is in iedere categorie de populairste aandrijflijn, met een constant aandeel tussen de 40 en 45 procent.
Balans vraag en aanbod
Hoewel het aandeel verkochte tweedehans-dieselauto's in de b2c-markt fors is gedaald, is de vraag naar tweedehandsdiesel ten opzichte van het aanbod nog altijd relatief hoog. Door de bank genomen duurt het 58 dagen vooraleer handelaars een koper vinden voor een tweedehands-dieselpersonenwagen. De vraag naar benzinewagens is ook relatief hoog, met een gemiddelde van 62 dagen. Bij hybridewagens duurt het zo'n 72 dagen voordat een koper is gevonden. Dat dit gemiddelde bij BEV's op 97 dagen ligt, onderstreept het beperkte marktaandeel. Het aanbod is momenteel veel hoger dan de vraag.
Cijfers in België
Dat is helemaal het geval in België, waar handelaars er gemiddeld maar liefst 129 dagen over doen om een tweedehands-BEV te verkopen. Dat is dus een pak langer dan het gemiddelde in de twaalf andere Europese landen. De verkoop van tweedehandsdiesel (66 dagen) komt wat dat betreft dichter in de buurt van het gemiddelde. Het marktaandeel in België in de b2c-markt voor de tweedehandsauto's ligt wat betreft benzine net iets boven het Europese gemiddelde en er net iets onder als het gaat om diesel en e-wagens.
In de categorie 'tot twee jaar oud' scoren MHEV en HEV met respectievelijke aandelen van 15,09 procent en 16,22 procent net iets beter dan de Europese gemiddelden. Overigens zijn in de categorie 'tot vier jaar oud' de meest verkochte tweedehandsauto's in België BMW 1 series, BMW 3 series en Volkswagen Golf. De tweedehandswagens in de b2c-markt die in België het snelst over de toonbank van handelaars gaan, zijn Škoda Kodiaq, Suzuki SX4 S-Cross en Cupra Leon.