Banden voor personenwagens Partnercontent

Bandenmonteur blijft dé invloed bij keuze vervangingsband

Consumenten zoeken steeds vaker online, maar het advies van de lokale bandenspecialist blijft doorslaggevend bij de aankoop van nieuwe banden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Apollo Tyres.

Bandenmonteur blijft dé invloed bij keuze vervangingsband

Ondanks de opmars van digitale kanalen blijven Belgische autobestuurders in grote mate vertrouwen op hun lokale bandenspecialist. Dat blijkt uit een representatief onderzoek bij 1.000 Belgische autobezitters, uitgevoerd in opdracht van bandenfabrikant Apollo Tyres.

Volgens de resultaten beschouwt een op drie respondenten (33%) de aanbeveling van een bandenmonteur of verkoper als dé belangrijkste bron van informatie bij de keuze van nieuwe banden. Ter vergelijking: onlinereviews van onafhankelijke experts halen 18%, gevolgd door de aanbeveling van de constructeur of het behoud van de originele bandenspecificatie (17%). Mond-tot-mondreclame via familie of vrienden blijft beperkt tot 10%.

Opvallend is het leeftijdsverschil in informatiegedrag. Terwijl 65-plussers massaal (52%) leunen op het oordeel van de specialist, raadpleegt amper 20% van de jongste leeftijdscategorie (18-24 jaar) een monteur. Die groep zoekt eerder haar weg via onlinekanalen en specialistische websites.

Ook bij wie online zoekt naar vervangrubber, blijken kosten en veiligheid de doorslag te geven. ‘Geld besparen’ wordt genoemd door 31% van de ondervraagden, gevolgd door ‘de veiligste band’ (22%). Comfort (16%), efficiëntie (15%) en sportieve prestaties (15%) volgen op afstand. Opnieuw zijn er duidelijke leeftijdsverschillen: vooral 55- tot 64-jarigen hechten belang aan prijs (36%), terwijl jongere bestuurders ook andere prioriteiten stellen.

Volgens Yves Pouliquen, vice president Commercial EMEA bij Apollo Tyres, onderstreept het onderzoek het blijvende belang van het fysieke retailkanaal: “De zoektocht naar vervangende banden begint vaak online, maar het is de monteur of verkoper die het vertrouwen krijgt bij de uiteindelijke aankoopbeslissing. Daarom blijven we investeren in ondersteuning voor onze professionele partners.”

Apollo Tyres, het moederbedrijf achter Vredestein, heeft de voorbije jaren stevig geïnvesteerd in R&D om een breed premium gamma uit te bouwen, geschikt voor uiteenlopende voertuigen: van compacte stadswagens tot SUV’s en sportmodellen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine