AutobatterijenPremium

Electrify Europe zet nieuwe standaard in EV-revisie

Van start-up naar benchmark in snelgroeiende branche

Voor meer en meer elektrische wagens van de allereerste generaties wordt de revisie van de HV-batterij en/of de motor stilaan een onvermijdelijke realiteit. Een tendens die de behoefte aan technisch competente partners al enkele jaren doet groeien. Zo ontstond in 2021 Electrify Europe, dat via een heel eigen aanpak deze gespecialiseerde revisieservice een unieke, gestandaardiseerde diepgang wil geven.

Cedric Blijweert (l) en Sven Van Passel (r)
Zaakvoerders Cedric Blijweert (links) en Sven Van Passel

Electrify Europe

Electrify Europe ontstond in 2021 als een uit de hand gelopen privéproject van stichter Sven Van Passel, zelf gepassioneerd door e‑technologie en haar revisiepotentieel. In juli 2025 vervoegde Cedric Blijweert als vennoot het jonge bedrijf, dat momenteel zeven werknemers telt. Vier ervan zijn HV3-gecertificeerde technici die de revisies verzorgen.

Cedric: "Op jaarbasis passeren er hier gemiddeld 150 elektrische of ook hybrideauto’s voor revisie. Gezien onze ruime infrastructuur en groeipotentieel willen we dit met Electrify binnen een jaar echter uitgebreid zien naar het dubbele."

Franchises

Met het oog op een gezonde internationale expansie heeft het bedrijf bovendien al enkele goedlopende franchises in onder meer Spanje, wat zich in de loop van volgend jaar verder moet uitbreiden naar Roemenië, Bulgarije en Finland.

Cedric: "Die franchises zijn voor ons een heel belangrijk gegeven, omdat we dankzij de aanwezigheid van lokale servicecenters de transport- en takelkosten voor de klant minimaal kunnen houden."

Werken op basis van een gestandaardiseerd revisieprotocol
Werken op basis van een gestandaardiseerd revisieprotocol

Prijskloof

Binnen de branche is Electrify zeker niet de enige speler, al is er volgens Cedric toch een duidelijke tendens in wat de klant motiveert om voor de servicekwaliteit van zijn bedrijf te kiezen.

Cedric: "Een eerste argument is zeker en vast de gunstige prijs. Wie zijn wagen voor een batterijrevisie aanbiedt bij een concessie of OEM, kijkt al snel tegen een minimumfactuur van 25.000 euro en meer aan. Wij doen de job gemiddeld voor nog geen derde van die tarieven. En bij een gemiddelde motorrevisie kan je de prijs soms zelfs door vier delen.”

Op elke herstelling door Electrify geniet de klant bovendien van een garantie tot twee jaar of 40.000 km.

“Wij doen de job gemiddeld voor nog geen derde van de concessie- of OEM-tarieven”

Kwaliteit als zekerheid

Een ander argument is de kwaliteit van de herstelling zelf: om te beginnen krijg je na revisie bij Electrify steeds je originele batterij terug – wat bij OEM’s en concessies zeker geen certitude is. Men bouwt daar vaak refurbished batterijen in met een onbekende autonomie, terwijl die van de originele batterij door de klant zeer goed gekend was.

Een belangrijk kwaliteitsverschil situeert zich trouwens in de herstelling zelf. "Een modale revisie viseert in het geval van bijvoorbeeld de batterij een defect aan één cel in één bepaalde module. De batterij wordt met andere woorden kortweg uitgebouwd, opengemaakt, hersteld, opnieuw dichtgemaakt en vervolgens gemonteerd. Klus geklaard. Alleen is dit wat Electrify betreft geen kwaliteitsvol revisiewerk", stelt Cedric.

Inspectie van een hoogspanningsbatterij tijdens revisiewerk
Inspectie van een hoogspanningsbatterij tijdens revisiewerk

Eigen aanpak loont

Electrify wil duidelijk een staand merk uitbouwen – een soort benchmark of zelfs eigen kwaliteitslabel dat een eerlijke, duurzame en kwaliteitsvolle revisie garandeert.

Cedric: "Daarom lezen wij steeds integraal de volledige batterij uit, zoeken de fout en doen uiteraard de herstelling. Maar daar eindigt het voor ons niet. We sporen steeds alle mogelijke fouten op die eventueel later kunnen optreden, en reviseren ook preventief. Zo worden steeds alle printplaten (Battery Management Boards of kort BMB’s), rubberen dichtingen en slijtageonderdelen preventief vervangen. Alle batterijmodules worden nagekeken, gekalibreerd, gebalanceerd en gedroogd. Dit maakt dat de klant na revisie met een quasi nieuwe batterij buitenrijdt – één waarvan hij de range zeer goed kent."

Nu nog bedrijfslogo, straks kwaliteitslabel
Nu nog bedrijfslogo, straks kwaliteitslabel

De toekomst is remote

De status van elke e‑wagen, en meteen ook die van zijn energievoorziening, kan te allen tijde via OBD fysiek worden uitgelezen. Alleen veronderstelt dit steeds het fysiek aanbieden van de wagen bij een servicecenter.

Inside-informatie leert echter dat de toekomst van EV-monitoring er straks één zal zijn vanop afstand – een toekomst waarbinnen Electrify zich terecht een ware voortrekker mag noemen, en nu al een prominente plek inneemt. Op dit ogenblik dekt het bedrijf immers vlot de volledige Tesla-markt, maar het voorziet tegen medio volgend jaar de universele en volledig merkonafhankelijke uitlezing van om het even welke EV, waar die zich ook bevindt.

“Tegen volgend jaar lezen we om het even welke EV remote uit – universeel en compleet merkonafhankelijk”

De praktijk

Het zal dan volstaan om bij onder meer pannes het onlineplatform van Electrify te bezoeken, of een eenvoudige e‑mail te sturen die het technisch probleem beschrijft. Zo gauw de klant Electrify toegang tot zijn wagen heeft verleend, volgt binnen de twee uur een volledig geautomatiseerde analyse van zowel motor als batterij. Een vooruitstrevende vorm van preventief onderhoud, revisie en reparatie dus – die zich in eerste instantie leent voor toepassingen waar een echte wagenvloot in het spel is, zoals bij grotere organisaties of taxibedrijven. Kortom: waar elke kilometer echt telt.

Electrify mikt daarom op duurzame samenwerkingsverbanden met instanties zoals Car-Pass, dat zich in de toekomst meer en meer geconfronteerd zal zien met de nieuwe realiteit van de HV-techniek en haar moderne wetmatigheden.

Overzicht van de meest voorkomende fouten bij batterij- en motorrevisie
Batterij:
• Kapotte cel: zorgt ervoor dat omringende cellen uit dezelfde module worden leeggetrokken. Geeft foutmelding via de BMB naar de BMS en wordt door het veiligheidsprotocol van de wagen als kritische storing gedetecteerd.
• Kapotte BMB-printplaat: geeft eveneens de melding “kritische fout”.
• Kabeltjes die van het hart van de module naar de BMB of BMS lopen, veroorzaken vaak verbindingsfouten.
• Vochtproblemen.
Motor:
• Inwendige lekkages van olie en koelvloeistof door slijtende dichtingen.
• Slijtende lagers die eerst een zoemend geluid veroorzaken, maar uiteindelijk de volledige motor tot stilstand kunnen brengen.

State of Health

Een bepalende factor is hier wat men gemakshalve de “State of Health” (SoH) van bijvoorbeeld een batterij noemt – een belangrijke parameter die vaak al te simplistisch wordt benaderd.

Cedric: "Wie vandaag aan één van onze doorsnee-concurrenten de State of Health van een batterij laat bepalen, krijgt weinig meer dan een percentage als antwoord. Men bepaalt de restcapaciteit proportioneel ten opzichte van de nieuwstaat van 100%. Wij bekijken de batterijstatus echter volledig in detail, zonder louter te focussen op de capaciteit, en dat in tegenstelling tot vele sectorgenoten."

Een ongenuanceerd percentage vertelt nu eenmaal niets over het gedrag van de batterij over de volgende pakweg drie tot vijf jaar. Voor elke klant die een tweedehandswagen aankoopt, is het nochtans dat wat primeert.

Electrify brengt daarom, via een vijftigtal meetparameters, de volledige batterij in kaart – tot op celniveau, wat een schat aan informatie oplevert.

Cedric Blijweert (l) en Sven Van Passel (r) 2
Cedric Blijwaart en Sven Van Passel in koor: “Electrify Europe is de enige die de batterijstatus echt in detail bepaalt”

Stille doders

Zelfs een aantal parameters van het rijgedrag van de bestuurder blijkt uit de meting, zoals onder meer het optrek- en remgedrag van de klant. Maar wat uit de doorlichting vooral naar boven komt, zijn de vaak sluimerende problemen die soms pas veel later tot uiting komen en uiteindelijk dure pannes kunnen veroorzaken.

Goede voorbeelden zijn elektrische onbalans binnen de batterijschakeling – waar sommige modules of cellen veel meer of net veel minder stroom bijdragen, grote temperatuurverschillen, vochtindringing, losse contacten enz. Het is daarom good practice om bij elke revisie de modules steeds grondig te drogen, alle verbindingen te controleren of eventueel te herlassen en preventief kabels te vervangen.

Standaardisatie

Electrify gaat voluit voor een eigen gestandaardiseerd revisieprotocol, wat de lat op alle mogelijke vlakken zeer hoog legt. Niet in het minst administratief: naast een gedetailleerd overzicht van de uitgevoerde metingen en herstellingen omvat elk revisierapport een uitvoerige fotodocumentatie van de wagen, vóór en na herstelling.

Een good practice die zorgt voor wederzijdse transparantie, en die de waarde van de wagen bij mogelijke doorverkoop mee zal consolideren.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door ing. Piet Debisschop20 oktober 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine