Ford breidt ‘BlueCruise’ handsfree rijden fors uit
Handsfree snelwegrijden nu ook op Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV
Ford breidt de beschikbaarheid van BlueCruise uit naar vier extra modellen en maakt zijn handsfree snelwegrijtechnologie toegankelijk voor een veel breder publiek. De geavanceerde ‘hands-off, eyes-on’-functie komt vanaf 2026 naar Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV, bovenop de eerder uitgerolde ondersteuning op de Mustang Mach-E.
Met meer dan 1 miljoen BlueCruise-uitgeruste voertuigen wereldwijd en meer dan 888 miljoen afgelegde handsfree kilometers, is het systeem uitgegroeid tot een van de meest bewezen en wijdverspreide rijhulpfuncties van zijn soort. In Europa kreeg BlueCruise sinds 2023 goedkeuring in 16 landen, waaronder België. In totaal zijn zo’n 135.000 km snelweg als ‘Blue Zones’ aangeduid, waar handsfree rijden wettelijk toegelaten is.
Ford benadrukt dat BlueCruise bestuurders vooral meer comfort en rust moet bieden tijdens lange snelwegritten. Het systeem combineert radars, camera’s en evoluerende verkeersdata om snelheid, stuurinvoer, afstand tot voorliggers en rijstrookpositie automatisch te regelen. Een infraroodcamera monitort continu de blik van de bestuurder: de handen mogen van het stuur, maar de ogen moeten op de weg blijven.
Beschikbaar op vier nieuwe modellen
Vanaf modeljaar 2026 kan BlueCruise worden geactiveerd op:
- Ford Puma
- Ford Puma Gen-E (tot 376 km WLTP-rijbereik)
- Ford Kuga (Hybrid en EcoBoost Hybrid)
- Ford Ranger Plug-In Hybrid (tot 43 km elektrische range WLTP)
De functionaliteit wordt aangeboden in combinatie met het Driver Assistance Pack en een automatische transmissie. Ford maakt prijs en abonnementsformules later bekend.
