Tweedehands-EV’s scoren sterk in VAB-testbankonderzoek
Lease-EV’s tonen uitstekende batterijgezondheid en scherpe prijzen
Een gebruikte EV een tweede leven geven staat garant voor nog veel zorgeloze jaren voor het gezinsbudget en duurzame kilometers voor het milieu. Dat blijkt uit een onderzoek van VAB, dat enkele eindecontractwagens van KBC Autolease op de testbank zette.
In de marge van de VAB-Gezinswagenverkiezing organiseerde VAB een extra mobiliteitsitem rond gebruikte elektrische voertuigen. Particuliere consumenten blijken nog steeds twijfels te hebben: de hoge aankoopprijs en onzekerheid over de batterijkwaliteit houden velen aan de zijlijn.
KBC Autolease stelde vier EV’s ter beschikking, telkens met een andere kilometerstand: 20.000, 40.000, 60.000 en 80.000 km.
Uitgebreide batterij- en verbruikstesten
De voertuigen werden onderworpen aan verbruiksmetingen, prestatietesten en geluidsmetingen. In samenwerking met VAB Training & Consult (VAB Diagnosecentrum) voerde VAB vooral een uitgebreide batterijtest uit die de SoH (State of Health) bepaalt. Zo ontstaat een nauwkeurig beeld van de restcapaciteit van de batterij in een gebruikte elektrische auto.
Deze test wordt mogelijk vanaf 2026 verplicht bij de verkoop van tweedehands-EV’s en geïntegreerd in de Car-Pass. VAB berekende ook de kilometerkostprijs over acht jaar, inclusief aankoopprijs, stroomkosten en gebruikskosten. Op basis van deze elementen werd voor elke wagen een objectief rapport opgesteld.
Getest door journalisten en gezinnen
Naast de technische analyse liet VAB zowel journalisten als gezinnen rijden met de wagens. De professionele juryleden merkten nauwelijks verschil tussen deze gebruikte EV’s en gelijkwaardige nieuw gereden voertuigen. Ook de gezinsjury was positief: ondanks de gereden kilometers vertoonden de auto’s amper gebruikssporen zoals piepjes of kraakjes.
Dat is niet verrassend: Belgische leasewagens hebben traditioneel een sterke reputatie dankzij beperkte kilometerstanden en een nauwkeurig bijgehouden onderhoudshistoriek.
De SoH-testen bevestigen eveneens dat de batterijen in uitstekende conditie zijn. Producenten bieden doorgaans tot acht jaar of 160.000 km garantie op hun batterijen, en Belgische leaserijders laden voornamelijk thuis of via AC-laders, wat de batterijgezondheid bevordert.
Marktwaarde vaak hoger ingeschat
Testrijders kregen de vraag wat zij dachten dat de voertuigen waard waren. Voor drie van de vier modellen lag hun inschatting hoger dan de werkelijke vraagprijs. In combinatie met een gunstige kilometerkostprijs lijkt de prijsdrempel dus lager dan vaak wordt gedacht.
Het uitgebreide EV-aanbod – van compacte stadswagens tot gezinswagens en premiummodellen – maakt een tweedehands elektrische wagen vandaag relevanter en toegankelijker dan ooit.
Resultaten van de geteste EV’s
AUDI e-Tron 55 Quattro
- Nieuwprijs: 91.620 €
- Kilometerkost: 0,46 €/km
- Leeftijd: 48 maanden
- Kilometerstand: 83.311 km
- State of Health: 94%
- Geschatte waarde professionele jury: 42.995 €
- Geschatte waarde consumentenjury: 45.888 €
- Verkoopprijs: 32.900 €
BMW i4 40
- Nieuwprijs: 62.555 €
- Kilometerkost: 0,44 €/km
- Leeftijd: 36 maanden
- Kilometerstand: 38.793 km
- State of Health: 95%
- Geschatte waarde professionele jury: 38.554 €
- Geschatte waarde consumentenjury: 37.666 €
- Verkoopprijs: 39.900 €
PEUGEOT e-2008
- Nieuwprijs: 44.247 €
- Kilometerkost: 0,31 €/km
- Leeftijd: 35 maanden
- Kilometerstand: 18.604 km
- State of Health: 97%
- Geschatte waarde professionele jury: 24.757 €
- Geschatte waarde consumentenjury: 21.300 €
- Verkoopprijs: 19.900 €
VOLVO XC40 Recharge
- Nieuwprijs: 63.800 €
- Kilometerkost: 0,40 €/km
- Leeftijd: 46 maanden
- Kilometerstand: 64.500 km
- State of Health: 95%
- Geschatte waarde professionele jury: 33.211 €
- Geschatte waarde consumentenjury: 32.000 €
- Verkoopprijs: 28.900 €
