Lucht eruit, remkracht erin
In alle efficiëntie met Brake Fluid Tronic van LIQUI MOLY
Wat hebben motorolie en remvloeistof met elkaar gemeen? Ze zijn allebei essentieel voor het gebruik van de voertuigen waarin ze worden gebruikt, en ze werken allebei op de achtergrond. Maar ondanks hun belang, heeft bijna niemand aandacht voor deze vloeistoffen. Goed dat werkplaatsen ze bij een nazicht vervangen, vooral omdat correct werkende remmen de veiligheid in het wegverkeer garanderen. Hoe eenvoudig een geslaagde remvloeistofservice kan zijn, laat een nieuw apparaat van LIQUI MOLY zien: Brake Fluid Tronic.
Brake Fluid Tronic
"Wie remt, verliest!" Het citaat van rally-icoon Walter Röhrl vat de essentie van de motorsport samen. Dit is echter niet echt compatibel met het dagelijks leven van automobilisten. Want wie zijn snelheid niet kan verlagen omdat het remsysteem niet intact is, heeft al verloren. De vloeistof is uitermate belangrijk.
"Doorgaans werkt het remsysteem van een voertuig hydraulisch. Daarbij draagt de remvloeistof de op het rempedaal uitgeoefende druk over op de wielrem", legt Markus Scherl uit. De toepassingstechnicus is bij LIQUI MOLY verantwoordelijk voor het project Brake Fluid Tronic. Dit is de naam van een apparaat dat is ontworpen voor het verversen van remvloeistoffen en het ontluchten van het hydraulische remsysteem. Het apparaat vormt de kern van het nieuwe serviceconcept met dezelfde naam.
"Met dit extra aanbod in onze Werkplaatsconcepten bieden we autobedrijven alles wat ze nodig hebben voor de remvloeistofservice", zegt de LIQUI MOLY-expert.
Electronic Pressure Control
Technische ontwikkelingen zoals ABS- en ESP-systemen hebben het remproces geoptimaliseerd. Hierdoor stijgen de eisen aan remvloeistoffen en de voorschriften voor het verversen ervan. Brake Fluid Tronic is ontworpen voor gebruik door één persoon en onderscheidt zich van veel andere apparaten omdat het over EPC beschikt. Die afkorting staat voor Electronic Pressure Control.
"De elektronische drukregeling heeft veel voordelen bij de toepassing", benadrukt Markus Scherl. "De centrale bedieningseenheid met digitale drukweergave en processorgestuurde bedieningsmechanismen maken de bediening intuïtief en garanderen een constante stromingsdruk met automatische bijregeling voor constante prestaties."
Samen garandeert dit een continu hoog serviceniveau en zorgt het voor een volledig functionerend remsysteem. "Bij dergelijke veiligheidsrelevante onderdelen is dit een absolute must", zegt Markus Scherl.
Onderdelen
Het apparaat wordt geleverd met een opvangbak en een standaardadapter die 90 % van alle voertuigen dekt. Hierdoor kan de afgevoerde vloeistofhoeveelheid nauwkeurig worden gemeten. Daarnaast is er een set met vijf adapters en een speciale adapter voor de koppeling verkrijgbaar. Deze set is geschikt voor veel voertuigen waarvoor de standaardadapter niet past.
Andere onderdelen van het Brake Fluid Tronic-concept zijn remvloeistoffen en producten van LIQUI MOLY die nuttig zijn bij remonderhoud, evenals promotiemateriaal, technische ondersteuning via de servicetelefoon en de Oliewegwijzer, die ook helpt bij het selecteren van andere LIQUI MOLY- producten.
Verversingsintervallen
Werkplaatsen moeten hun klanten er absoluut op wijzen dat de door de voertuigfabrikanten voorgeschreven verversingsintervallen voor remvloeistoffen moeten worden aangehouden. Hierbij speelt het gereden aantal kilometers geen rol.
De hygroscopische eigenschappen van de remvloeistof bevorderen de opname van vocht uit de lucht. Hierdoor wordt het kookpunt van de remvloeistof gevaarlijk verlaagd en de veiligheid van het remsysteem in gevaar gebracht.
Markus Scherl: "Een professionele remvloeistofservice is daarom essentieel. Met onze Brake Fluid Tronic is dit bijzonder efficiënt, veilig en eenvoudig uit te voeren."

