Automotoronderdelen Partnercontent

Kosten drukken het aftermarketmodel in nieuwe plooi

Roland Berger ziet verschuiving naar goedkopere onderdelen en services

Stijgende kosten en veranderende klantverwachtingen zetten de automotive aftermarket onder druk. Uit het Automotive Aftermarket Pulse 2025-rapport van Roland Berger blijkt hoe prijsgevoeligheid, digitalisering en elektrificatie het speelveld hertekenen.

Volgens de Automotive Aftermarket Pulse 2025 verschuift de focus bij onafhankelijke garages naar productiviteit per gewerkt uur en kostenbeheersing, nu stijgende herstellingskosten de prijsgevoeligheid van klanten verhogen
Volgens de Automotive Aftermarket Pulse 2025 verschuift de focus bij onafhankelijke garages naar productiviteit per gewerkt uur en kostenbeheersing, nu stijgende herstellingskosten de prijsgevoeligheid van klanten verhogen

Aftermarket onder druk, maar veerkrachtig

Hoewel de wereldwijde verkoop van nieuwe voertuigen onder het niveau van vóór 2020 blijft, blijft de aftermarket een stabiele groeipijler. De stijgende gemiddelde voertuigleeftijd houdt de vraag naar onderhoud en herstellingen op peil. Tegelijk tonen consumenten zich steeds prijsgevoeliger, wat het traditionele verdienmodel onder druk zet.

In de meeste markten daalden de reële uitgaven aan onderhoud en herstellingen in 2025, met uitzondering van onder meer de Verenigde Staten en Mexico. Ook in België passen consumenten hun gedrag aan, door onderhoud uit te stellen of te kiezen voor goedkopere alternatieven.

Snelle verschuiving naar niet-merkgebonden onderdelen

Een van de duidelijkste trends is de toenemende voorkeur voor onafhankelijke aftermarketonderdelen. Wereldwijd kiest inmiddels 57% van de consumenten voor IAM-onderdelen, een stijging met 14 procentpunten tegenover 2024. Private label-onderdelen winnen daarbij snel terrein.

Vooral prijsdruk ligt aan de basis van die verschuiving. In België geeft een aanzienlijk deel van de respondenten aan bewust af te stappen van OE-onderdelen wanneer prijsverschillen oplopen. Ook garages volgen die trend, deels om tegemoet te komen aan klanten, deels om hun marges te vrijwaren.

De studie toont aan dat technische competentie en een hoge first-time-fix-ratio cruciale KPI’s worden, zeker nu garages vaker werken met niet-merkgebonden onderdelen en complexere voertuigen
De studie toont aan dat technische competentie en een hoge first-time-fix-ratio cruciale KPI’s worden, zeker nu garages vaker werken met niet-merkgebonden onderdelen en complexere voertuigen

Onafhankelijke garages winnen terrein

Het rapport bevestigt dat onafhankelijke werkplaatsen hun marktaandeel verder zien groeien, vooral naarmate voertuigen ouder worden. Na tien jaar zakt de voorkeur voor OEM-kanalen onder 30%, terwijl onafhankelijke garages profiteren van lagere kosten en een sterkere lokale aanwezigheid.

Regionale verschillen blijven wel groot. In West-Europa, waaronder België, blijft de concurrentie tussen OEM-netwerken, ketens en onafhankelijken intens, maar het prijsargument speelt steeds vaker in het voordeel van IAM-spelers.

Online onderdelenverkoop groeit vooral in b2b

Bij consumenten verliest online onderdelenverkoop wat aan momentum, vooral door vertrouwen en aansprakelijkheid. In het b2b-segment daarentegen wordt online bestellen stilaan mainstream. In volwassen markten koopt meer dan de helft van de garages al een aanzienlijk deel van hun onderdelen online, en de meeste verwachten verdere groei in de komende twee tot drie jaar.

Niet alleen prijs, maar vooral betrouwbaarheid van levering, ondersteuning en flexibele betalingsopties worden doorslaggevend in de concurrentie tussen platformen.

Roland Berger wijst erop dat investeringen in vaardigheden, werkprocessen en klantgemak bepalend zijn voor het concurrentievermogen van onafhankelijke garages in een vertragende maar structureel veranderende aftermarket
Roland Berger wijst erop dat investeringen in vaardigheden, werkprocessen en klantgemak bepalend zijn voor het concurrentievermogen van onafhankelijke garages in een vertragende maar structureel veranderende aftermarket

Elektrificatie en ADAS vragen investeringen

Garages investeren steeds vaker in competenties voor elektrische voertuigen. In België beschikt inmiddels meer dan de helft van de werkplaatsen over volledige of uitgebreide BEV-capaciteiten, en verdere investeringen staan gepland.

Bij ADAS blijft het beeld gemengd. Bijna de helft van de garages moest in het voorbije jaar ADAS-gerelateerde herstellingen weigeren wegens onvoldoende uitrusting of kennis. De hoge investeringskost vormt daarbij een duidelijke drempel.

Convenience als nieuwe differentiator

Nu prijsdruk grotendeels is uitgeput als onderscheidende factor, schuift gemak naar voren als nieuw concurrentiewapen. Diensten zoals voertuigophaling en -terugbrengservice, vervangwagens en onlineafspraken winnen snel aan belang, vooral in stedelijke omgevingen.

Volgens Roland Berger biedt deze evolutie kansen voor onafhankelijke garages om zich te onderscheiden zonder zware technologische investeringen, en tegelijk nieuwe klantengroepen aan te trekken, waaronder fleetklanten.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine