Nieuw in Autoland (begin juli 2024)
Bij VW Commercial Vehicles wordt het ID. Buzz-gamma uitgebreid met lange wielbasisversies die plaats bieden aan maximaal zeven inzittenden. Daarnaast worden de modellen met normale wielbasis – tot nu toe enkel beschikbaar als 5-zitsversies – voortaan aangeboden met een derde stoelrij en plaats voor zes personen. En, nog voor de wereldpremière en het dynamische debuut tijdens het aanstaande Goodwood Festival, tonen we de krachtigste Defender ooit: de Defender OCTA.
VW ID. Buzz: nu ook met lange wielbasis

VW Commercial Vehicles breidt het ID. Buzz-modellengamma uit met een lange wielbasis versie van de ID. Buzz Pro. Naast een vernieuwde e-motor (210 kW/286 pk), krijgen de LWB-varianten ook een batterij met extra energie-inhoud (86 kW) onder de voertuigbodem. De topuitvoering van de versie met lange wielbasis krijgt, net zoals de ID. Buzz met normale wielbasis (NWB), de naam ID. Buzz GTX. Beide GTX-koetswerkvarianten zullen de baan opgaan met 250 kW/340 pk.
In de ID. Buzz GTX met korte wielbasis blijft een (weliswaar vernieuwde) 79kWh-batterij de energieopslag verzekeren. De GTX-versie met lange wielbasis wordt origineel met een straffere 86kWh-batterij uitgerust. Met de standaard 86kWh-batterij schommelt het maximale WLTP-rijbereik van de LWB ID. Buzz tussen 453 en 487 km. Voor de ID. Buzz met normale wielbasis en 79kWh-batterij wordt een rijbereik van 423 tot 461 km voorspeld.
Alle 79kWh-versies van de ID. Buzz kunnen energie opslaan bij DC-snellaadstations aan een maximumlaadvermogen van 185 kW. In het geval van de 86kWh-accu’s wordt voor de ID. Buzz met lange wielbasis een maximum-DC-snellaadvermogen van 200 kW vooropgesteld.

De ID. Buzz LWB heeft een wielbasis van 3.239 mm en een totale lengte van 4.962 mm. Dat vertaalt zich automatisch in extra interieurruimte. De LWB-versies bieden zo plaats voor maximaal zeven inzittenden: twee voorin, drie op de tweede stoelrij en twee op de derde stoelrij. Ondanks het installeren van een grotere 86kWh-batterij kan de LWB nog steeds extra bagageruimte bieden.
In 5-zitsconfiguratie bedraagt de maximale inhoud van de bagageruimte 1.340 liter. Met zeven personen aan boord is de bagageruimte nog 306 liter groot. Met de rugleuningen van de tweede en derde stoelrij neergeklapt, biedt de lange ID. Buzz 2.469 liter bagageruimte. VW laat ook weten dat versies met een normale wielbasis, die tot nu toe enkel beschikbaar waren als 5-zitter, voortaan ook als 6-zitter (2/2/2) geconfigureerd kunnen worden.
Defender OCTA: de krachtigste

We begroeten de nieuwe Defender OCTA, gezegend met doorslaggevende prestaties en ontworpen om de al hoog in te schatten 4×4-capaciteiten van de Defender 110 op een nog hoger niveau te tillen. Stoer en gedurfd getekend. Karaktersterk vooral. Met verhoogde grondspeling, breder postuur, nadrukkelijk geaccentueerde wielkasten, geoptimaliseerde bodembescherming en hertekende bumpers, die spectaculaire op- en afrijhoeken mogelijk maken.
Gewapend om waterstroken tot een diepte van één meter te trotseren. Geen enkele andere Defender deed het ooit beter. Uiteraard exclusief uitgerust en boordevol unieke en zorgvuldig gekozen specificaties, inclusief de exclusieve koetswerklakken en Chopped Carbon Fibre-details.
Zoals gezegd is dit de krachtigste Defender ooit. Onder de kap ligt een 4.4 liter Twin Turbo mild hybrid V8 die 467 kW/635 pk en tot 750 Nm aan koppel ontwikkelt. Dit is goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 4,0 seconden, met intensief herwerkte onderstelcomponenten en intelligente wielgeleiding.
Dankzij 6D Dynamics met pitch- en rolcontrole worden zowel de on- als offroadprestaties geoptimaliseerd. Hij is voorzien van speciale rijmodi, zoals de OCTA-modus. Dit is de eerste toepassing van deze prestatiegerichte terreinmodus op een Defender. Het voertuig is ook uitgerust met speciale antiblokkeerremmen en launch control.
