NIEUW KOUDEMIDDEL R-1234YF
BLIJFT GEMOEDEREN BEDAREN

Europa verbiedt vanaf 2017 gebruik van R-134a

Sinds 1 januari 2017 mogen nieuwe voertuigen niet langer een klimaatbeheersingssysteem met een koudemiddel met Global Warming Potential (GWP) van meer dan 150 bevatten. Het milieuonvriendelijke R-134a wordt daardoor steeds verder naar de uitgang verwezen. Het alternatief, R-1234yf, deed de voorbije jaren heel wat stof opwaaien, maar lijkt intussen de meest courante oplossing te zijn voor het leeuwendeel van de autofabrikanten. Al blijven ook andere koudemiddelen zoals CO2 nog steeds in de ontwikkelingsfase. Tijd voor een stand van zaken.


KOUDEMIDDELEN

Om lucht te koelen, maakt airconditioning gebruik van een koudemiddel. Dat wordt in lagedrukgasvorm in de compressor getrokken, onder druk gezet en naar de condensor gestuurd. Daar wordt het gas opnieuw omgezet in vloeibare vorm onder hoge druk. Bij het verlaten van de condensor gaat de vloeistof nog door de filterdroger met een droogmiddel dat water uit de vloeistof haalt en het koudemiddel filtert. In de thermische expansieklep verandert het systeem van de hogedrukzijde naar de kant met lage druk. Daarna gaat de vloeistof naar de verdamper, die zich in de voertuigcabine bevindt. De vloeistof komt daar met een lage druk binnen aan een temperatuur van 0 °C. De warmte in de voertuigcabine is voldoende om het koelmiddel te laten koken (dankzij het lage kookpunt) en terug om te vormen tot gas. Dat gas neemt warmte met zich mee uit de verdamper en komt vervolgens opnieuw in de compressor, waar het hele proces opnieuw kan beginnen.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.