Automatisch opladen EV’s op punt om in serieproductie te gaan

Automatisch opladen EV'sHoewel elektrische mobiliteit steeds populairder wordt, is er op sommige gebieden nog ruimte voor de ontwikkeling van functionele standaardtechnologieën. Oplaadstations kunnen in de binnensteden een doorn in het oog zijn, en de zware kabels en stekkers zijn ook in particuliere garages niet echt handig. Het is mogelijk om contactloos te laden op basis van inductie, met spoelen die in de garagevloer of het wegdek zijn ingebed. Dit is een visueel en mechanisch aantrekkelijke optie. Maar de prijs is hoog, in meerdere opzichten: om de spoelen weg te werken moet worden gegraven en weer netjes worden afgedekt. En dat voor een maximaal vermogen dat momenteel in de meeste gevallen slechts drie kilowatt is, wat kan leiden tot lange oplaadtijden. De technologie van Volterio biedt een elegante oplossing voor al deze problemen. Wanneer de lader niet actief is, is het een onopvallende, niet meer dan 6 centimeter hoge structuur op de ondergrond. De auto wordt er om op te laden overheen geparkeerd. Vervolgens strekt een robotarm zich telescopisch uit. Aan het einde van deze arm zit een stekker die aan de onderkant van de auto zijn tegenhanger zoekt. De twee componenten hebben eerder informatie met elkaar uitgewisseld via versleutelde draadloze communicatie. En omdat de kegelvormige stroomdrager geen stekker in de traditionele zin van het woord is, kan hij volledig contact maken, zelfs als de auto niet in de optimale positie geparkeerd staat. Een ultrasoon systeem wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat de arm zijn doel nauwkeurig vindt. De verbinding wordt in minder dan 15 seconden tot stand gebracht. De laadcapaciteit van een lader met thuisaansluiting is 22 kilowatt, wat betekent dat zelfs de grootste autoaccu's in 4-5 uur volledig kunnen worden opgeladen. De technologie is zelfs al klaar voor het verwerken van 100 kilowatt DC, waardoor de laadtijd tot een uur wordt teruggebracht. Het idee achter Volterio komt voort uit een masterscriptie die Christian Flechl in 2014 schreef aan de Technische Universiteit van Graz (Oostenrijk). Inmiddels is Flechl directeur van Volterio GmbH en staat zijn product op het punt in serieproductie te gaan.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.