- 17 maart 2023
Marketparts wordt een transactieplatform

Op de Elite Customer Conference, die op 20 en 21 februari plaatsvond in Lyon (F), heeft Marketparts haar nieuwe platform en model onthuld: de eerste wereldwijde b2b-marktplaats wordt een transactieplatform. Meer dan 15.000 ingeschreven distributeurs in 125 landen kunnen op deze manier profiteren van 26 miljoen aanbiedingen op 10 miljoen producten. Om de groei van de onderneming te ondersteunen, heeft Marketparts net een nieuwe investeringsronde gesloten en kondigt de onderneming het openen van twee filialen aan. Dit in de VS en India.
Nieuw economisch model
Marketparts is de eerste b2b-marktplaats die geheel gewijd is aan losse onderdelen voor auto's, vrachtwagens en tweewielers. Sinds februari 2020 brengt het kopers (distributeurs van onderdelen) en verkopers (distributeurs en fabrikanten) met elkaar in contact. Nu gaat Marketparts een nieuwe ontwikkelingsfase in met een nieuw economisch model: de marktplaats wordt een transactieplatform.
"In een bevraging waren onze meest representatieve klanten unaniem over hun behoeften. Om verder te komen, moeten we overgaan van een bemiddelings- naar een distributiemodel, door hen bepaalde diensten aan te bieden zoals logistiek of betalingstermijnen. Daarom hebben we dus besloten om ons economisch model te wijzigen", duidt Christophe Riberolle, medeoprichter en CEO van Marketparts.
De diensten centraal
Marketparts biedt nu haar distributeurs en fabrikanten aan om de transacties met de kopers in hun geheel op zich te nemen. Deze kopers zijn allemaal distributeurs van losse onderdelen, wat een voorwaarde is om toegang te hebben tot de dienst. Zo kan Marketparts het aanbod van haar verkopers aanbieden in de regio die zij hebben geselecteerd, tegen de prijs die zij hebben bepaald.
"Het is niet onze bedoeling om de traditionele distributeurs te vervangen, die trouwens ook onze klanten zijn: wij geven onze verkopers toegang tot regio's of klanten waarin of waarmee zij moeilijk rechtstreeks kunnen handelen", aldus Riberolle.
Om een onberispelijke dienstverlening te waarborgen, heeft Marketparts bijvoorbeeld direct toegang tot de voorraad van de verkopers, fabrikanten en distributeurs, om het aanbod van beschikbare onderdelen in real time te promoten. Een standaard op vele markten, maar internationaal eerder zeldzaam in de aftermarket.
Op het platform worden nagenoeg in real time betalingstermijnen voorgesteld aan de kopers. Dit is een onontbeerlijke voorwaarde voor een b2b-ontwikkeling, en uniek in de handel in losse onderdelen. 80% van de huidige kopers op Marketparts komen vandaag in aanmerking voor deze 'buy now, pay later'-formule.
Marketparts positioneert zich ook als een echt medium: een virtuele beurs met een permanente showroom en gerichte marketingacties ten behoeve van merken bij een groot professioneel publiek. Bovendien worden er exclusieve deals aangeboden per productcategorie en per geografisch gebied.
NIEUWE INVESTERINGSRONDE
Marketparts is wereldwijd actief. De marktplaats kan met name bouwen op haar opslagplaats in Lyon om de logistieke stroom tussen de Europese opslagplaatsen en haar kopers en verkopers efficiënt te beheren. Om haar wereldwijde implementatie te versnellen, opent Marketparts in maart en april 2023 twee filialen: één in de Verenigde Staten (Chicago) en één in India (Chennai). In februari 2023 werd ook de tweede investeringsronde afgesloten, voor een bedrag van 3,4 miljoen euro.
Er zijn nu meer dan 15.000 distributeurs in 125 landen aangesloten bij het verkoopplatform, waarop elke dag bijna 80 nieuwe accounts worden aangemaakt. De marktplaats biedt haar kopers vandaag bijna 26 miljoen producten (op 10 miljoen productlijnen), met een doelstelling van 50 miljoen aan het einde van dit jaar.
"Het doel is dus om meer dan 30.000 distributeurs aan te trekken voor eind 2023", concludeert Riberolle.