AutomotoronderdelenPremium

Bi-turbo kampt met te lage inlaatdruk

Werkplaatstip

Wanneer een motor met bi-turbo te maken krijgt met een te lage inlaatdruk, wordt de diagnose al snel complex. Meerdere turbo's, kleppen en regelsystemen maken het foutbeeld minder eenduidig. Dit praktijkgeval bij een Mercedes-Benz Sprinter 906 toont hoe gestructureerd uitsluiten leidt tot een onverwachte conclusie.

De betreffende bi-turbo, type 1104753
De betreffende bi-turbo, type 1104753

Klacht en foutcodes

De eigenaar van een Mercedes-Benz Sprinter 906 meldt dat het motorstoringslampje brandt en dat het voertuig duidelijk vermogen mist. De monteur leest de foutcodes P0299 en P2263 uit. Beide codes wijzen erop dat de gevraagde inlaatdruk niet wordt gehaald.

Omdat het hier om een motor met bi-turbo gaat, blijkt het niet eenvoudig om de oorzaak meteen te bepalen. De monteur vraagt daarom technisch advies.

De lagers verkeren in goede staat. Dit bevestigt dat de oliesmering in orde is
De lagers verkeren in goede staat. Dit bevestigt dat de oliesmering in orde is

Eerste controlepunten

Op basis van ervaring met deze motorconfiguratie worden drie aandachtspunten meegegeven, waarvan de eerste twee in de werkplaats zelf kunnen worden gecontroleerd.

1. Inlaattraject controleren op lekkage

Scheuren in het kunststof inlaatspruitstuk kunnen drukverlies veroorzaken. Het volledige inlaattraject moet worden afgeperst met een rookmachine. Let op: een standaard rooktest volstaat niet, omdat eventuele scheuren pas lucht doorlaten bij een overdruk van meer dan twee bar.

Ook de compressorwielen verkeren in uitstekende staat
Ook de compressorwielen verkeren in uitstekende staat

2. Vacuümsysteem controleren op vervuiling

Vervuiling in het vacuümsysteem kan ontstaan door een interne lekkage in de waterpomp. Omdat deze pomp op hetzelfde vacuümsysteem werkt, kan koelvloeistof in de vacuümslangen terechtkomen. Het gevolg is een ‘traag’ vacuüm, waardoor de drukregeling niet meer correct functioneert en afwijkingen in de inlaatdruk ontstaan.

Ook aan de assen is geen schade of slijtage zichtbaar.
Ook aan de assen is geen schade of slijtage zichtbaar

Interne slijtage als mogelijke oorzaak

Een derde mogelijke oorzaak is slijtage in de drukregeling van de turbo’s. Wanneer de wastegate speling vertoont, sluit deze niet meer correct. Daardoor worden de uitlaatgassen onvoldoende naar de kleine turbo gestuurd, met een te lage inlaatdruk als gevolg. In de meeste gevallen is de wastegate van de grote turbo hierbij niet de oorzaak.

De monteur controleert de eerste twee punten en stelt geen afwijkingen vast. Om het derde punt te beoordelen, is een interne inspectie van de turbo noodzakelijk. De bi-turbo wordt gedemonteerd – een arbeidsintensieve klus – en ter beoordeling opgestuurd.

De voelbare overmatige speling op de omschakelklep wordt pas echt duidelijk wanneer het turbinehuis los is. Bij een volledige slag kantelt de klep en sluit ze niet meer correct af. In het ergste geval kan de actuatorstang klemmen, waardoor de klep volledig open blijft staan
De voelbare overmatige speling op de omschakelklep wordt pas echt duidelijk wanneer het turbinehuis los is. Bij een volledige slag kantelt de klep en sluit ze niet meer correct af. In het ergste geval kan de actuatorstang klemmen, waardoor de klep volledig open blijft staan

Inspectie van de bi-turbo

Bij inspectie blijkt dat de lagers in goede staat verkeren, wat wijst op een correcte oliesmering. Ook de compressorwielen en assen vertonen geen schade of abnormale slijtage.

Pas bij het losnemen van het turbinehuis wordt het probleem zichtbaar: de omschakelklep vertoont voelbare en zichtbare overmatige speling. Wanneer de klep een volledige slag maakt, kantelt ze, waardoor ze niet meer correct afsluit. In extreme gevallen is de zijdelingse beweging zo groot dat de actuatorstang kan klemmen en de klep volledig open blijft staan.

Op de detailfoto is de betreffende omschakelklep duidelijk zichtbaar
Op de detailfoto is de betreffende omschakelklep duidelijk zichtbaar

Conclusie

Op basis van de uitgevoerde controles kan worden uitgesloten dat externe factoren de oorzaak zijn van de te lage inlaatdruk. In dit uitzonderlijke geval ligt het probleem in de bi-turbo zelf. Aangezien ook de oliesmering in orde is, vormt vervanging van de turbo hier de aangewezen oplossing om het voertuig opnieuw probleemloos in gebruik te nemen.

Dezelfde overmatige speling, gezien vanuit een andere hoek
Dezelfde overmatige speling, gezien vanuit een andere hoek

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine