VEILIGHEIDSITEMS BLIJVEN EVOLUEREN
Het is mede dankzij Euro NCAP dat voorheen onbestaande veiligheidsitems standaardvoorzieningen zijn geworden (bv. airbags, veiligheidsgordelwaarschuwing, elektronische stabiliteitsregeling, ABS). De ontwikkeling staat echter niet stil en gaandeweg moest Euro NCAP veeleisender worden. Gevolg? De bescherming van inzittenden en voetgangers zijn niet langer de enige factoren om de maximale 5-sterren-score te boeken. Ook het 'vernuft' van een voertuig om aanrijdingen te helpen vermijden, werd medebepalend. Constructeurs die maximaal willen scoren, moeten dus aantonen dat hun nieuw model standaard die technologie aan boord heeft, om (1) aanrijdingen te helpen voorkomen of (2) bij een niet te vermijden botsing de inzittenden en andere weggebruikers voldoende te beschermen.
EURO NCAP EN VEILIGHEIDSASSISTENTEN
Euro NCAP beoordeelt dus ook de doeltreffendheid van assistentie-uitrustingen die ongevallen helpen voorkomen en de ernst van lichamelijke letsels minimaliseren. Sinds 2009 onderscheidt Euro NCAP al modellen die standaard Elektronische Stabiliteit Controle (ESC) aan boord hebben. Vanaf 2011 worden die ESC-functies uitgebreider gecontroleerd door o.m. bij 80 km/u een plotse stuurwielverdraaiingen van (max.) 270 graden na te bootsen. Daarbij worden de zijwaartse verplaatsing, stabiliteit en de ESC-accuraatheid waarmee die bruuske koerswijziging geanticipeerd kan worden beoordeeld. Het zijn tests die het nut van ESC onderlijnen en er snel toe geleid hebben dat nieuwe modellen standaard met deze technologie worden beveiligd.
Speed assist (sas)
Naleving van de maximum snelheid helpt ongevallen voorkomen of de ernst ervan beperken. Sinds 2009 controleert Euro NCAP Speed Assist-systemen (SAS) op volgende punten: informeren van bestuurder over de actuele snelheidslimiet, waarschuwing bij overschrijding van max. rijsnelheid en (upgrading 2013) het actief vermijden dat de max. toegestane snelheid overschreden wordt.
Noodstop (aeb)
Om kop-staartbotsingen (meest voorkomende botsingen) te helpen voorkomen wordt elektronica geïntegreerd die waarschuwt bij een dreigende aanrijding, de auto afremt en/of automatisch tot stilstand brengt. We spreken hier van Emergency Braking (AEB at Interurban Speeds). Euro NCAP beoordeelt sinds 2014 deze functie onder drie omstandigheden: het naderen van een stilstaand voertuig (30-80 km/u), het naderen van een langzamer rijdende voorligger (30-80 km/u) en het rijden achter een plots remmende voorligger (50 km/u). De hoogste scores zijn voor die modellen die onder al deze testomstandigheden een aanrijding vermijden of de gevolgen ervan aanzienlijk beperken.
Rijstrookbewaking en -assistentie
Lane Support waarschuwt bij het onopzettelijk verlaten van de rijstrook of bij het verlaten van het baanvak zonder de richting aan te geven. Euro NCAP onderscheidt sinds 2014 met standaard rijtests (updating 2016) de modellen die zijn uitgerust met Lane Departure Warning (waarschuwing) en Lane Keeping Support (ondersteuning bij koerscorrectie). Extra punten in de eindbeoordeling zijn weggelegd voor modellen met Blind Spot Monitoring systemen.