ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Werkplaatsinrichting
  • chevron_right Tools
  • chevron_right Carrosserie
  • chevron_right Onderdelen & wisselstukken
    • Auto onderdelen
    • Autobatterijen
    • Autofilters
    • Autoverlichting
    • Chassis & ophanging
    • Elektrische componenten
    • Automotoronderdelen
    • Ontstekingen
    • Overbrengingen & koppelingen
    • Autoremmen
    • Riemen
    • Ruitenwissers
    • Uitlaten & katalysatoren
    • Autoveiligheidssystemen
  • chevron_right Verbruiksgoederen & accessoires
  • chevron_right Techniek
  • chevron_right Diensten
Autoveiligheidssystemen

Euro NCAP test 23 nieuwe auto’s: 18 halen vijf sterren

19/11/2025

Euro NCAP heeft 23 nieuwe auto’s getest in zijn grootste groepscampagne van dit jaar. De selectie gaat van elektrische SUV’s en luxecoupés tot compacte crossovers en familiewagens. 18 modellen halen vijf sterren, met opvallend hoge scores voor bescherming van inzittenden en kinderen.

Dongfeng BOX faalt in Euro NCAP-crashtests

21/10/2025

De Dongfeng BOX, een nieuwe en betaalbare kleine elektrische hatchback uit China, heeft teleurgesteld in de jongste Euro NCAP-crashtests. De elektrische stadsauto behaalde slechts drie van de vijf sterren, met ernstige tekortkomingen bij de structurele sterkte en de werking van de airbags.

DEKRA: 100 jaar focus op veilig autolicht

03/10/2025

Al in 1928 waarschuwde DEKRA voor de gevaren van slechte voertuigverlichting. Honderd jaar later blijft het thema actueel: één op drie dodelijke ongevallen in Duitsland gebeurt bij duisternis. Nieuwe technieken en regelgeving zetten licht opnieuw centraal in verkeersveiligheid.

AutoTechnica 2026: beursvloer al 80% volzet

22/09/2025

Met nog zeven maanden te gaan tot AutoTechnica 2026 opent in Brussels Expo, is de beursvloer al voor 80% ingenomen. Zowel vertrouwde namen als nieuwkomers tekenen present, waardoor het aanbod breder en diverser wordt dan ooit.

Chinese autobouwer kiest voor panoramisch head-up display van Valeo

18/07/2025

Een grote Chinese constructeur heeft Valeo geselecteerd om zijn nieuwste modellen uit te rusten met een innovatief panoramisch head-up display dat zich uitstrekt van A-stijl tot A-stijl. De productie start in 2026.

Vijf modellen scoren topresultaat in nieuwste Euro NCAP-tests

14/07/2025

Uit de nieuwste crashtestresultaten van Euro NCAP blijkt opnieuw hoe uitdagend het blijft voor constructeurs om de felbegeerde vijfsterrenscore te behalen. In de meest recente testronde vielen vooral Polestar, Lynk & Co, MG, OMODA en ZEEKR positief op.

Volvo Cars introduceert multi-aanpasbare veiligheidsgordel

18/06/2025

De nieuwe multi-aanpasbare veiligheidsgordel van Volvo Cars is een innovatieve technologie die zorgt voor nog meer veiligheid in echte verkeerssituaties. De gordel zal voor het eerst worden gebruikt in de nieuwe, volledig elektrische Volvo EX60.

Motorkap wordt elk jaar hoger: impact op verkeersveiligheid

18/06/2025

De motorkappen van nieuwe auto's in Europa worden almaar hoger. Volgens recent onderzoek stijgt de gemiddelde motorkaphoogte jaarlijks met een halve centimeter. In 2024 bedroeg de gemiddelde hoogte al 83,8 cm, terwijl dat in 2010 nog 76,9 cm was.

Assisted Driving: vier merken tonen hoe het wél moet

17/06/2025

Uit recente tests van Euro NCAP blijkt dat niet alle geavanceerde rijhulpsystemen gelijk zijn. Waar sommige systemen veiligheid en bestuurdersbetrokkenheid op een voorbeeldige manier combineren, schieten andere – zelfs van gevestigde veiligheidsmerken – tekort.

Het kloppend hart van de automotive aftermarket

28/04/2025

Van 21 tot en met 24 mei 2025 vindt in BolognaFiere de 30e editie plaats van Autopromotec, de toonaangevende internationale vakbeurs voor de automotive aftermarket.

  • Premium

Vijst u nog of klikt u al?

13/06/2018

Steenmarters kunnen mooi en schattig zijn, maar niet wanneer die zich in de motorruimte van uw auto nestelen. Ze kunnen er veel schade aanrichten en u veel tijd en geld kosten. De Duitse onderneming Norbert Schaub GmbH biedt met het assortiment Marter Stop & Go diverse oplossingen aan om deze dieren te verjagen zonder ze te verwonden. Ze zijn immers van essentieel belang voor ons ecosysteem.

  • Premium

Recente SDC-wetenswaardigheid

29/11/2017

De ontwikkeling van de gestaag naar de autonoom acterende autotechniek gaat bijster snel. Zo haastig dat wat vandaag nieuw is, morgen al traditioneel genoemd mag worden.

  • Premium

Individuele mobiliteit krijgt andere dimensie

29/11/2017

  • Premium

Afstandsbediend parkeren kent doorbraak

29/11/2017

Multicamera, realtimebeeldvorming en sensorfusie bieden een nieuw perspectief met het oog op de deels of volkomen automatisch rijdende auto. Naar APS toe en dankzij recente ontwikkelingen hoeft de bestuurder weldra ook niet aan het stuur van zijn auto te zitten om te parkeren.

  • Premium

Parkeerassistantie beperkt zich niet tot waarschuwen

29/11/2017

  • Premium

Wat zijn de trends inzake veiligheidssystemen bij auto's?

29/11/2017

Wagens moeten er vandaag piekfijn uitzien, vanbinnen en vanbuiten. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat een reiniging van het interieur van de wagen steeds populairder wordt. Een goed onderhouden binnenkant zal niet alleen de visuele aanblik van een wagen verbeteren, maar ook de levensduur van het interieur verlengen. Twee uitstekende redenen om uw klant te overtuigen om deze maandelijks een beurt te geven.

  • Premium

Veiligheidselektronica reduceert kans op ongevallen

29/11/2017

In het boek "The Mobility Revolution", worden naast de zero-emissiedoelstelling o.m. de zero-accidentambities belicht. In dat 'nul-ongevallen'-scenario toont auteur Lukas Neckermann hoe die vandaag in toenemende mate gemonteerde elektronische veiligheidsystemen het rijpingsproces van autonoom rijdende auto's een ware boost zijn.

  • Premium

Veiligheidsitems blijven evolueren

29/11/2017

Het is mede dankzij Euro NCAP dat voorheen onbestaande veiligheidsitems standaardvoorzieningen zijn geworden. (bv. airbags, veiligheidsgordelwaarschuwing, elektronische stabiliteitsregeling, ABS). De ontwikkeling staat echter niet stil en gaandeweg moest Euro NCAP veeleisender worden. Gevolg? De bescherming van inzittenden en voetgangers zijn niet langer de enige factoren om de maximale 5-sterren-score te boeken. Ook het 'vernuft' van een voertuig om aanrijdingen te helpen vermijden, werd medebepalend. Constructeurs die maximaal willen scoren, moeten dus aantonen dat hun nieuw model standaard die technologie aan boord heeft, om (1) aanrijdingen te helpen voorkomen of (2) bij een niet te vermijden botsing de inzittenden en andere weggebruikers voldoende te beschermen

  • Premium

Veiligheidssystemen

29/11/2017