Goede en slechte impact autonome trucks
Nieuw rapport eist aandacht voor jobmarkt en regulering

Geautomatiseerd vrachtvervoer zal minder kosten, levert minder uitstoot op en maakt onze wegen veiliger. Maar de mogelijke impact op de jobmarkt van truckchauffeurs vereist een transitieperiode. Geautomatiseerde trucks zullen volgens bepaalde scenario’s zorgen voor een daling van de vraag naar vrachtwagenchauffeurs met 50-70% in de VS en Europa tegen 2030. Het rapport dat met deze cijfers komt, maakt vier aanbevelingen voor de overgang naar zelfrijdende trucks:
- Een adviesraad installeren voor arbeidskwesties;
- Internationale standaarden en reguleringen voor zelfrijdende trucks opmaken;
- Een tijdelijk systeem voor vergunningen installeren om de snelheid van de overgang in te perken;
- Pilootprojecten met autonome trucks blijven uitvoeren.
Dit rapport werd opgemaakt door de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), de International Transport Workers’ Federation en de International Road Transport Union (IRU). De aanbevelingen werden positief ontvangen door vrachtwagenfabrikanten, -chauffeurs en vakbonden. Testprojecten met zelfrijdende vrachtwagens op de openbare weg zijn op gang. Fabrikanten investeren volop in automatiseringen en overheden herwerken hun regulering. Dit laatste is nodig om internationale standaarden, wetgevingen en procedures voor automatische vrachtwagens mogelijk te maken.