Euro NCAP test 23 nieuwe auto’s: 18 halen vijf sterren
Grootste testcampagne van het jaar met sterke veiligheidsscores
Euro NCAP heeft de resultaten gepubliceerd van een grote testcampagne met 23 nieuwe modellen, uitgevoerd in aanloop naar de update van het testprogramma in 2026. De reeks omvat een brede mix van voertuigen: elektrische SUV’s, luxecoupés, compacte crossovers en grote gezinswagens. Van de 23 geteste auto’s behalen 18 modellen een vijfsterrenrating. Dat blijft voor Euro NCAP de referentie voor uitstekende veiligheidsprestaties en een belangrijke gids voor consumenten die een veilige auto willen kiezen.

Vier categorieën bepalen de veiligheidsscore
De vijfsterrenrating is maar een deel van het verhaal. Euro NCAP wijst erop dat de percentages in de vier beoordelingscategorieën bepalen welke auto’s er echt bovenuit steken.
Elke auto wordt beoordeeld op:
- Adult Occupant Protection (bescherming van volwassenen)
- Child Occupant Protection (bescherming van kinderen)
- Vulnerable Road Users (bescherming van voetgangers en fietsers)
- Safety Assist (effectiviteit van actieve rijhulpsystemen)
Voor de bescherming van inzittenden voert Euro NCAP onder meer twee frontale botsproeven, een zijdelingse botsing en een paaltest uit, met dummies van verschillende groottes. Zo wordt zowel de structuur als het geheel van gordels en airbags beoordeeld.
De hoogste scores: Leapmotor, Mercedes, Hongqi
In deze testronde scoren negen auto’s minstens 90% voor Adult Occupant Protection. Bovenaan staan drie modellen, elk met 93% en een totale vijfsterrenrating:
- Leapmotor B10, een mid-size elektrische SUV
- Mercedes-Benz CLE Coupé, een luxecoupé
- Hongqi EHS7, opnieuw een mid-size elektrische SUV
Zij vormen de top van de groep op het vlak van volwassen bescherming.
Mid-size SUV’s: Tesla Model Y valt op
Naast Leapmotor B10 en Hongqi EHS7 nam Euro NCAP nog zeven populaire mid-size SUV’s onder de loep, waaronder:
- Kia EV5
- Nissan Qashqai
- Škoda Elroq en Škoda Enyaq
- Subaru Solterra
- Toyota bZ4X
- Tesla Model Y (recent geüpdatet)
Binnen deze subgroep maakt vooral de Tesla Model Y indruk. De auto behaalt 91% voor volwassen bescherming en 93% voor kinderen, en koppelt dat aan hoge scores voor rijhulpsystemen. Het resultaat is een stevige vijfsterrenrating.
Grote SUV’s: Volvo EX90, Lucid Gravity en MG MGS9 PHEV
In het segment van de grote SUV’s haalt de zevenzits, volledig elektrische Volvo EX90 bijzonder sterke cijfers:
- 92% Adult Occupant Protection
- 93% Child Occupant Protection
- 82% bescherming van kwetsbare weggebruikers
- 86% Safety Assist
Volvo kondigde recent aan dat LiDAR optioneel wordt op de EX90. Euro NCAP verduidelijkt dat LiDAR geen rol speelt in de geteste veiligheidsconfiguratie. Vergelijking met de eerder geteste Polestar 3 – zonder LiDAR – bevestigt dat de resultaten van beide auto’s zeer gelijklopend zijn. Euro NCAP blijft dit wel opvolgen.
Ook de Lucid Gravity en MG MGS9 PHEV worden positief beoordeeld. Beide modellen halen 83% voor volwassen bescherming. De Gravity onderscheidt zich met 93% kinderbescherming. Alle drie, EX90, Gravity en MGS9 PHEV, krijgen vijf sterren.
BYD SEAL 6 tegenover BMW 2 Series Gran Coupé
In de hogere middenklasse komt de BYD SEAL 6 naar voren met 92% voor volwassen bescherming en opvallend sterke rijhulpsystemen. De BMW 2 Series Gran Coupé presteert globaal goed, maar blijft steken op vier sterren door een score van 78% in de categorie Adult Occupant Protection.
Hatchbacks, crossovers en meergezinswagens
In de hatchback- en crossoverklassen laat Euro NCAP onder meer modellen van CUPRA, SEAT, Toyota en Volkswagen opdraven. Enkele opvallende resultaten:
- CUPRA Formentor: vijf sterren en 91% voor volwassen bescherming
- VW ID.3: vijf sterren en 87% kinderbescherming
Aan de ruime kant van het spectrum krijgen twee Volkswagen-modellen, de Multivan (zevenzitter) en de Caddy (van-afgeleide familieauto), een viersterrenrating.
Euro NCAP over de resultaten
Programmadirecteur Dr. Aled Williams vat de balans als volgt samen: "Het is bemoedigend om te zien dat constructeurs blijven streven naar brede excellentie op het vlak van veiligheid. Het klinkt misschien als een cliché om te zeggen dat er geen slechte auto’s meer bestaan – want die zijn er nog altijd – maar er zijn wel meer veilige auto’s dan ooit tevoren. Voor consumenten is het belangrijk om te vertrekken van de algemene sterrenrating van Euro NCAP en daarna verder te kijken. De individuele scores per categorie geven een genuanceerder beeld van waar het ene model beter presteert dan het andere."

