Toekomst veroveren met de charme van het verleden
Advanced Classics uit Beveren schuwt geen technische (oldtimer)uitdaging
'Elektrisch ombouwen' is dan misschien wel gemakkelijk gezegd, maar een snelle, eenvoudige klus is het allerminst. Jochem Verhulst en Veronique De Ben ondervinden het in hun vrij recent opgerichte garage in kmo-zone Doornpark (Beveren). "Jochem gaat elke (auto-)technische uitdaging aan, maar de echte moeilijkheid is nog de homologatie", weet Veronique. "We hopen dat de wetgeving snel update, zodat ook wij mee kunnen groeien", klinkt het bij Jochem. CarFix sprak met het koppel oldtimerliefhebbers van Advanced Classics.
Vliegtuigtechniek wordt elektrificatie
Passie voor mechaniek en techniek is wat aan de grond ligt van Advanced Classics. Al sinds 2021 houden Jochem en Veronique young- en oldtimers in prima conditie én zorgen ze voor elektrische ombouw.
"Ik ben eigenlijk van opleiding vliegtuigtechnieker", vertelt Jochem Verhulst. "Maar als liefhebber van techniek heb ik natuurlijk ook al altijd een zwak gehad voor auto's. Ik hou van een technische uitdaging, en het zoeken naar oplossingen. In de luchtvaart ligt dat allemaal vast in heel strikte procedures; bij voertuigen heb je iets meer mogelijkheden. In bijberoep ging ik dan ook aan de slag met young- en oldtimers. Om het verschil te maken met de 'standaard' oldtimergaragist specialiseerde ik me ook in het elektrisch ombouwen. Ik werd daartoe geïnspireerd door de tv-reeks Vintage Voltage. Daarin doen ze wat wij vandaag doen: oldtimers elektrificeren. Vooral de uitdaging van de technische oplossingen spreekt mij daarin zo aan."
Inrichting op maat
"In 2016 besloten we om voor dat bijberoep bouwgrond te kopen in de kmo-zone Doornpark te Beveren", gaat Veronique De Ben verder. "De aannemer leverde het gebouw casco op, en wij hebben zelf de rest voor onze rekening genomen. Onze garage met 300 m² grondoppervlakte heeft ook nog over de halve oppervlakte een verdieping met magazijn en woonvertrek."
"De garageruimte met ruime toegangspoort kreeg een vierpalenbrug en een tweekolomshefbrug. Daarnaast beschikken we ook over een stevige motortakel en natuurlijk diverse machines voor het vele custom fabricagewerk."
Garage op afspraak
Begin 2025 gaven zowel Veronique als Jochem de veiligheid van een job in loondienst op om de sprong te wagen naar fulltime bedrijfseigenaars.
"We wilden het proberen en hadden een soort 'nu-of-nooit'-gevoel", herinnert het koppel zich. "In bijberoep ontstond er toch al een vrij uitgebreid klantenbestand en was de naam van Advanced Classics wel al gekend. We zitten ook in een zodanige nichemarkt dat via klanten onze goede reputatie zich snel en wijd verspreidt. Reclame maken is tot nu toe nog niet nodig geweest. We krijgen voldoende aanvragen."
Met een goed aantal aanvragen, was het voor tweemanszaak Advanced Classics zaak om de werkplanning beheersbaar te houden. "Dat doen we door enkel op afspraak te werken", weet plannings- en administratieverantwoordelijke Veronique. "We zijn een klein bedrijf en willen ook graag de tijd nemen om aandachtig met onze klanten te kunnen omgaan. Dat werkt het best wanneer we dat tijdig en goed kunnen plannen. De aard van de (elektrificerings)werken vereist ook de nodige concentratie van Jochem en met het systeem van afspraken kan hij ongestoord aan de slag."
"Wij hechten heel veel belang aan communicatie. Of het nu gaat om alle vereisten voor een elektrificatie of om mechanische werkzaamheden: we overleggen met de klant. We maken ook van grote mechanische werken – zeker bij elektrische ombouw – foto's. Zo krijgt het dossier van de wagen gedetailleerde info én kunnen we aantonen wat allemaal gebeurd is. Ook voor een eventuele verkoop later is een postinterventiedossier een meerwaarde."
"Als klein bedrijf krijgen klanten steeds Veronique of mij aan de lijn of te zien in de werkplaats. Zo creëren we snel nauwe banden. Klanten worden hier snel bijna zo goed als familie, zeker als het even gepassioneerde oldtimerliefhebbers zijn", lacht Jochem.
Uitdagingen
Young- en oldtimers kennen zo al hun eigen specifieke problematiek, zonder dat er daarbij al elektrificatie komt kijken. Het hoeft geen betoog dat Advanced Classics op die manier meer dan een horde per project moet nemen. Gelukkig leeft Jochem voor het aangaan van (technische) uitdagingen. Maar verrassend genoeg is techniek niet de voornaamste hinderpaal.
Homologatie
"Het is een oud Belgisch zeer, maar de administratieve rompslomp is verschrikkelijk", weet Veronique. "Een homologatieprocedure voor een geëlektrificeerde oldtimer duurt al snel een jaar. Niet verwonderlijk. Het duurt weken voor er geantwoord wordt op mails en dan krijg je als eerste vraag of er toestemming is van de fabrikant terwijl de homologatieprocedure duidelijk stipuleert dat dat niet nodig is. Die ellenlange procedure is ook wat ons als onderneming momenteel het meest hindert. Wij nemen geen tientallen projecten tegelijk aan omdat we die auto's ondertussen ook allemaal moeten stockeren. Er zijn voldoende projectaanvragen om te evolueren naar een werkverdeling 50/50 mechanische werkzaamheden - elektrificatie, maar dat is op vandaag niet haalbaar. Het elektrische ombouwen beperkt zich nu noodgedwongen tot 20% van de activiteiten. Het merendeel van de werkzaamheden is het mechanische werk aan young- en oldtimers met verbrandingsmotoren."
Stukken
Een veelvoorkomende zorg bij werken aan young- en oldtimers is het sourcen van wisselstukken. Bij elektrificatie komen daar nog een pak stukken bij die onbestaande zijn en dus nog gefabriceerd dienen te worden.
"Zoals je verwacht bij oldtimers is het moeilijk om wisselstukken vinden", trapt Jochem een open deur in. "Maar recent ondervinden we zelfs al last bij sommige youngtimers. Een aantal merken houden steeds minder lang stukken op voorraad. We kunnen gelukkig inventief zijn en verkrijgbare stukken ook aanpassen of zelfs helemaal fabriceren. Voor elektrificatie – dat altijd maatwerk is – moeten we sowieso creatief aan de slag."
ELEKTRISCHE OMBOUW VAN OLDTIMERS
Het elektrisch ombouwen van een oldtimer is nooit standaard, maar het ombouwproces zelf kent wel een min of meer vaste aanpak bij Advanced Classics:
Projectbespreking en -analyse
In de eerste fase bespreekt Advanced Classics alle gewenste eisen met de klant, waaronder motorvermogen, rijbereik en de keuze tussen traag- of snelladen. Alle mogelijkheden worden geanalyseerd.
Verwijdering
Advanced Classics voert een weging uit van de oldtimer voor de perfecte gewichtsverdeling. Vervolgens verwijdert Jochem de verbrandingsmotor, brandstoftank en – afhankelijk van het project – de aandrijving.
Engineering en 3D-scanning
Het voertuig krijgt een volledige scan met 3D-technologie om een nauwkeurige en efficiënte ombouw te garanderen. Vervolgens tekent Advanced Classics alle benodigde componenten uit om deze te (laten) fabriceren.
Installatie
De Beverse garage monteert de elektromotor, batterijen, laag- en hoogvoltage en alle monitoringssystemen.
Modernisering (optioneel)
Klanten kunnen er daarnaast ook voor kiezen om hun oldtimer van een resem moderne upgrades te voorzien zoals een digitaal dashboard, elektrische ramen, airconditioning, stuurbekrachtiging ...
Hoe wild de dromen van de klant ook zijn, Advanced Classics voert ze tot in de puntjes uit!
Testen & keuren
In de laatste fase wordt de oldtimer gehomologeerd en technisch gekeurd. Jammer genoeg neemt dit vandaag in België nog teveel tijd in beslag. Het voertuig krijgt finaal een volledig testrapport dat bevestigt dat het verkeersveilig is.
Classics en route
De brullende paardenkrachten van een V8 in een Ford Mustang of de soundtrack van een viercilinder boxermotor in een VW Kever... voor sommige oldtimerfanatici zijn ze onlosmakelijk verbonden. In hun ogen is het elektrificeren van hun geliefde brandstofslikker niet meer of minder dan heiligschennis. Advanced Classics heeft begrip daarvoor, maar houdt met zijn elektrificatie wel oldtimers op de baan.
"We zorgen enkel voor een elektrische ombouw wanneer de klant dat wenst", klinkt het bij Jochem. "Wij gaan niemand pushen richting elektrificatie. Het is in vele gevallen gewoon een hele goede oplossing voor een resem problematieken. Mensen met een onbetrouwbare verbrandingsmotor, oldtimerliefhebbers die in een lage-emissiezone (LEZ) wonen, overtuigde EV-rijders ... kunnen met een elektrische oldtimer ook dagdagelijks, betrouwbaar, uitstootvrij en gezwind de baan op. Want mensen onderschatten het rijden met een oldtimer. Bij bepaalde exemplaren van voor WO II is autorijden echt werken. Dan vergemakkelijkt een elektrificatie toch wel grondig het autogebruik."
"Wij genieten zelf ook van het motorgeluid – en zelfs de brandstofgeur – van klassieke wagens", vult Veronique aan. "Maar met het elektrisch ombouwen van klassieke wagens houden wij toch een aantal oldtimers op de weg die anders als museumstuk zouden stof vergaren. Wel bezorgen we eigenaars steeds hun motor terug. Als ze dan na verloop van tijd de ombouw willen terugdraaien (bijvoorbeeld voor verkoop), dan kan dat."
"Nog een belangrijk toekomstig voordeel van een geëlektrificeerde wagen is het feit dat je het batterijpakket ook kunt inzetten als thuisbatterij. De batterij in een auto is vrij krachtig waardoor je al snel tienmaal meer capaciteit hebt dan in de standaard thuisbatterij. Als klap op de vuurpijl is een elektrische wagen ook onderhoudsarm. Voordelen genoeg om te elektrificeren, als je wat open minded en toekomstgericht bent."