Turbo loopt acuut vast – maar waarom?
Werkplaatstip
Wanneer een turbo defect raakt, is het altijd belangrijk om te achterhalen wát daarvan de oorzaak is. In de praktijk komen we daarbij soms verrassende vaststellingen tegen. Zo ook in dit geval, waarbij een Ford Transit via de pechverhelper bij de garagist wordt afgeleverd met een vastgelopen turbo. Wat de oorzaak ook is, het probleem is acuut. Uiteindelijk blijkt het om een gebroken ketting van de oliepomp te gaan – een zeldzame diagnose.
Omdat de turbo wordt geregistreerd, neemt de technische helpdesk contact op met de garagist om ondersteuning te bieden. Die licht telefonisch de eerste diagnose toe. Het compressorwiel van de turbo loopt aan tegen de behuizing, maar alle componenten zitten nog op hun plaats. Zelfs de locknut is nog aanwezig, terwijl die bij een vastlopende turbo meestal als eerste loskomt.
De motor-ECU had kortstondig een foutcode gegenereerd die verband hield met de turbo-actuator. Na het wissen van de foutcode kwam deze niet meer terug. Dat wijst op een zeer plotselinge gebeurtenis. Ook het feit dat de wagen door de pechverhelper moest worden afgevoerd, bevestigt dat het probleem zich acuut heeft voorgedaan. Let op: foutcodes die niet terugkeren, kunnen belangrijke aanwijzingen bevatten. Noteer ze daarom altijd vóór het wissen.
Veel lawaai bij het starten
Bij het starten van de motor was er sprake van een extreem luid mechanisch geluid. De garagist zette de motor onmiddellijk weer af. Op dat moment was de locknut al gedeeltelijk van de as losgekomen. Axiale speling werd niet vastgesteld en zowel het turbinewiel als het compressorwiel vertoonden geen zichtbare schade.
Wat wél opvalt: de turbohuizen zijn volledig droog. Dat wijst duidelijk op een plots weggevallen oliedruk. Doordat de motor zeer snel werd uitgeschakeld, bleef bijkomende schade beperkt. Enkel het aanlopen van het compressorwiel is zichtbaar.
Carterpan demonteren voor oorzaakonderzoek
De cruciale vraag blijft: waarom viel de oliedruk zo abrupt weg? Het voertuig is sinds nieuw in onderhoud bij dezelfde garage, waardoor vervuilde olie of een verstopte carterzeef weinig waarschijnlijk zijn.
Om meer duidelijkheid te krijgen, wordt geadviseerd de carterpan te demonteren. Zo ontstaat een goed zicht op de oliepomp en de aanzuigzeef. Enkele uren later volgt de bevestiging: de ketting die de oliepomp aandrijft, is gebroken.
Ook de oliepomp vervangen
Een aandrijfketting breekt niet spontaan. Dit gebeurt doorgaans wanneer ze in één klap onder extreme spanning komt te staan, bijvoorbeeld doordat de oliepomp vastloopt. Om herhaling van het probleem te voorkomen, is het dan ook sterk aanbevolen om niet alleen de turbo, maar ook de oliepomp te vervangen.
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)






