AutomotortechniekPremium

Momentum voor liberalisering automobielinspecties

Geert De Clercq (GDCauto) zet zich als IAS-voorzitter in voor zijn sector

Geert De Clercq (54) begon ooit met één auto. Vandaag werkt hij samen met tien medewerkers en binnenkort beslaan zijn autobedrijven bijna 5.000 m². Bovendien is de Oost-Vlaming sinds juni 2024 voorzitter van de IAS (Independent Automotive Specialists), de beroepssector van onafhankelijke garages en tweedehandsdealers binnen TRAXIO. Redenen genoeg voor CarFix om in gesprek te gaan met de gedreven en politiek geëngageerde ondernemer.

Geert De Clercq
Geert De Clercq, CEO GDCauto & Drivx én voorzitter Independent Automotive Specialists (TRAXIO)

Van passie naar beroep

Geert De Clercq was al van kindsbeen af gepassioneerd door auto's. Na het afronden van zijn studies in 1993 werd hij – na enkele maanden te hebben gewerkt in een Toyota-garage en het vervullen van zijn legerdienst – meteen zelfstandige. De Balegemnaar startte bescheiden met autoverkoop, geïnspireerd door zijn vader die landbouwmachines verkocht. "Ik wou van mijn passie voor auto's mijn beroep maken."

inkom
Het is bij binnenkomst meteen duidelijk dat GDCauto de meer exclusieve tweedehandsvoertuigen aanbiedt

Bal aan het rollen

"Ik begon met één occasie", herinnert de ondernemer zich. "Autoverkoop was toen nog veel minder gereguleerd, dus ik kon dat gewoon vanuit het ouderlijk huis doen. Eén auto werden er twee en zo ging de bal aan het rollen. Op een bepaald moment kreeg ik een Opel Astra lichte vracht maar verkocht ik die niet, dus gebruikte ik die om als chauffeur te werken voor een bedrijf uit Woluwe. Die transportdienst sloeg aan, waardoor ik op de duur acht chauffeurs in dienst had. Dat was een goede business op zich, maar ik wou terug naar tweedehandsautoverkoop – mijn passie – als beroep. De chauffeurservice heb ik dan overgelaten om mij op automotive sales te concentreren. Ik kon daarna in opdracht bij de lokale garage – vooral Ford-bestelwagens – aan de slag. Het einddoel was natuurlijk om eigen baas te worden. De opbrengst van de verkochte transportservice investeerde ik in immobiliën."

Eigen autoverkoop

"In 2003 kocht ik een woning met een omvangrijk terrein ervoor. Daar startte ik mijn eigen autoverkoop. Ik mikte meteen op het premiumsegment, maar na verloop van tijd stootte ik natuurlijk op grenzen. Vanaf 2015 zag je bovendien de sterke opkomst van grote, luxueuze showrooms, zelfs voor de verkoop van tweedehandswagens."

gebouw GDC
Het gebouw van GDCauto op Meerken 2A te Zottegem

Eigen gebouw en team

"Vanuit dat oogpunt kocht ik in 2016 grond op het regionaal bedrijventerrein Meerken (Zottegem). In 2017 begonnen we met de constructie van het gebouw, waarin we een jaar later met twee aan de slag konden. Samen met Jeroen Van Audenhove verkoop ik sindsdien auto's die voornamelijk in een hogere prijsklasse zitten. Vandaag telt GDCauto zo'n tien medewerkers." Naast CEO’s Geert en Jeroen zijn er op kantoor nog een administratieve kracht, een aftersalesmanager en twee aan/verkopers aan de slag. In de werkplaats zijn er twee voltijdse mecaniciens in dienst, aangevuld met twee krachten voor de detailing en een allround medewerker.

team
GDCauto: CEO's Geert De Clercq en Jeroen Van Audenhove flankeren administratief verantwoordelijke Arlynn en aftersalesmanager Andres

Dat ‘mensen de sterkte van een zaak zijn’ is een boutade, maar ze gaat ook op bij GDCauto. "We hebben tot nu toe al altijd medewerkers gevonden", klinkt het bij de CEO. "De exclusieve wagens vormen natuurlijk een enorme aantrekkingskracht voor autoliefhebbers. Daarnaast vinden werknemers hier een aangename werkomgeving, met waardering voor de medewerkers, voldoende flexibiliteit en het nodige vertrouwen. Respect en vertrouwen zijn belangrijk en werken wederkerig. Medewerkers mogen van mij al eens een wat meer exotische wagen lenen, maar ik kan er gelukkig op aan dat zij daarmee verstandig en verantwoordelijk omspringen. Voor een jonge crew zoals die van ons is dat natuurlijk heel leuk. Het voordeel van jeugdige werknemers is bovendien dat zij hun kennissen ook over GDC vertellen."

detailing
De werkplaats – verdeeld over het mechanische gedeelte en de detailing zone – is ca. 1.500 m²
mechaniek
De werkplaats – verdeeld over het mechanische gedeelte en de detailing zone – is ca. 1.500 m²
1/2

Certificering of diploma’s vindt Geert De Clercq belangrijk, maar motivatie staat met stip bovenaan. "De wil om het goed te leren en uit te voeren is wat mij betreft al heel wat. Ik gaf diverse medewerkers al de kans om zich te bewijzen. Zeker op mechanisch vlak leert men vooral al doende. Verder zorgen we er ook voor dat de taakverdeling binnen het team uitgebalanceerd is. Elk krijgt de kans om zijn of haar sterktes uit te spelen in het takenpakket."

Volledig aanbod?

Omdat de automotive ondernemer een volledig auto-aanbod wou aanbieden, werd recent in een nabijgelegen pand op hetzelfde bedrijventerrein ‘Drivx’ opgestart. Daar verkoopt Geert De Clercq de meer betaalbare occasies – tot 35.000 euro – terwijl het bij GDCauto eerder om exclusieve wagens gaat. "Bij Drivx beschikken we over 2.500 m², waardoor er nog ruimte is voor uitbreiding. We denken eraan om misschien voor de mobiliteitsmix te gaan… het is goed mogelijk dat we er binnenkort ook tweedehands (elektrische) fietsen verkopen."

stock
GDCauto beschikt over een ruime stock premium tweedehandsvoertuigen

GDCauto en Drivx hebben samen een totaaloppervlakte van ca. 5.000 m², waarvan een indrukwekkende 3.500 m² showroom en 1.500 m² gerieflijke werkplaats. "Binnenin de GDC-showroom kunnen we zo’n 75 wagens kwijt, terwijl op de parking ook zeker 30 auto's hun plek vinden. De showroom is verdeeld over twee niveaus, met een autolift om ook boven wagens te kunnen uitstallen."

autolift
Met een autolift geraken de tweedehandswagens van GDCauto op de tweede verdieping

"Met GDCauto verkopen we zo’n 250 tweedehandsvoertuigen per jaar, van de Duitse premiummerken over de Amerikaanse driewielige roadsters van Vanderhall tot Ferrari en McLaren. Met het recent opgestarte Drivx hopen we van de meer betaalbare occasies tot 35.000 euro jaarlijks een soortgelijk aantal aan de man te kunnen brengen."

Voorzitter IAS (TRAXIO)

Sinds mid-2024 is Geert De Clercq voorzitter van Independent Automotive Specialists (IAS), de beroepssector binnen TRAXIO die sinds 2018 zowel garagehouders/onafhankelijke herstellers (REPAR) als handelaars van tweedehandsvoertuigen (GVO) en motorrevisiebedrijven (MREV) groepeert. In die hoedanigheid engageert hij zich dan ook om zijn sector vooruit te helpen.

"Ik woon al sinds 2021 de vergaderingen bij en werd ook meteen lid van de raad van bestuur", vertelt de voorzitter. "Ik wou iets doen voor de sector en IAS is daarvoor de juiste plek. Drie jaar lang miste ik geen enkele meeting. Toen er in 2024 gezocht werd naar een opvolger voor voorzitter Patrick Godart (vandaag erevoorzitter), kreeg ik de vraag van Patrick en van mijn mentor Wim Vos (ex-CEO VAB en Cardoen). Ik greep die kans met beide handen."

Engagement

De Clercq
Geert De Clercq kon dankzij zijn goed team het voorzitterschap van IAS opnemen en uitvoeren

Dat het niet evident is om én een autoverkoopbedrijf én een belangenvereniging te leiden, daarvan is Geert De Clercq zich heel goed bewust. Bovendien is de CEO van GDCauto ook lokaal politiek actief als voorzitter van de liberale partij in Zottegem.

"Ik kon in juni 2024 pas gerust starten als IAS-voorzitter omdat ik weet dat ik kan terugvallen op het kundige en betrouwbare team van GDCauto. Co-CEO Jeroen leidt sinds mijn voorzitterschap GDCauto de facto. Ikzelf investeer heel wat tijd en moeite in de opstart van Drivx én in het voorzitterschap van IAS, waarbij ik gelukkig bijgestaan word door algemeen secretaris Michaël Vandamme (TRAXIO). Hij staat in nauw contact met het kabinet van minister van Mobiliteit Annick De Ridder én de administratie van MOW (Mobiliteit en Openbare Werken), met de intentie om in samenspraak met de sector nog voor de zomer van 2026 de afschaffing van de tweedehandskeuring en tegen 2028 de algemene liberalisering van de automobielinspectie af te ronden. Vlaams minister-president Diependaele onderschat het belang van onze sector zeker niet; mede dankzij zijn inbreng is die liberalisering in een stroomversnelling geraakt."

"Samen met Michaël stelde ik de beleidsplannen op, volgen we concrete dossiers op en zijn we onder meer de drijvende kracht achter de liberalisering van de automobielinspecties én de afschaffing van de tweedehandskeuring. België is het enige West-Europese land met een verplichte tweedehandskeuring. Bovendien is het niet in het belang van de sector én van de klant dat de controle gemonopoliseerd wordt door een aantal families. Als liberaal én als voorzitter van IAS geef ik daar de meeste aandacht aan. We werken als beroepssector op dit moment aan het uitwerken van een kwaliteitslabel voor tweedehandsvoertuigen, een belangrijke stap in de verdere professionalisering van de sector. Het is ook belangrijk dat we de voordelen van het momentum grijpen. De besparing door het afschaffen van de tweedehandskeuring biedt ruimte om een garantiecontract af te sluiten via een derde partij, waardoor verkoper en koper aan hetzelfde zeel trekken in geval van technische schade. Zo krijg je een win-winsituatie."

Sterkte: service

"Momenteel zien we dat de tweedehandsautomarkt stabiel blijft of zelfs eerder stijgend is, terwijl de verkoop van nieuwe wagens afneemt. Dat zal ook de volgende jaren het geval zijn. In 2024 werden er 440.000 nieuwe wagens verkocht. Er zijn voorspellingen die de verkoop van nieuwe wagens in 2030 slechts op 300.000 stuks schatten. De (technologische) investeringen in klimaat – o.a. zuinige, propere aandrijvingen – en Europese veiligheidsregels drijven de nieuwprijzen van auto's omhoog, wat kansen schept voor de tweedehandsmarkt. De sterkte van de IAS-leden ligt in een excellente service na verkoop én het familiale karakter van onze bedrijven. Als onafhankelijke autospecialisten zijn we flexibel, kunnen we een betere service leveren én bouwen en onderhouden we zo een goede band met de automobilist."

"De grootste uitdaging is dan weer technisch. Voortdurende bijscholing is een must om op de hoogte te blijven van de recentste technologische innovaties. Met IAS organiseren we daarom regelmatig infomomenten en netwerkavonden waarop we informeren, maar ook nieuwe leden uitnodigen en overtuigen van het nut van een lidmaatschap."

Kracht in aantal

"Als IAS zijn we momenteel met onze 1.400 leden al de grootste groep binnen TRAXIO. Daarbij komt dat er in België nog duizenden garages zijn die geen lid zijn… dat is een gigantisch groeipotentieel. Als we die kunnen verenigen, wordt IAS een nog sterker drukkingsmiddel om te wegen op het beleid en de belangen van de onafhankelijke automotive specialisten te verdedigen", besluit voorzitter Geert De Clercq.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dieter Devriendt1 december 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
14 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine