Euro NCAP vernieuwt veiligheidsprotocollen voor 2026
Nieuw vierstappenmodel verhoogt lat voor actieve en passieve veiligheid
Euro NCAP herstructureert zijn volledige veiligheidsbeoordeling rond vier Stages of Safety: Safe Driving, Crash Avoidance, Crash Protection en Post-Crash Safety. Het model volgt de Haddon-matrix en laat toe om technologieën te beoordelen die in één of meerdere veiligheidsfasen actief zijn. Elke stage wordt op 100 punten gescoord (in procenten weergegeven), met minimumdrempels die de uiteindelijke sterrenrating bepalen.

Meer aandacht voor Safe Driving
In Safe Driving verschuift de focus naar betere opvolging van de bestuurder. Systemen voor oog- en hoofdtracking moeten continu monitoren of de bestuurder alert blijft. De gevoeligheid van rijhulpsystemen moet zich aanpassen aan de toestand van de bestuurder.
Extra punten zijn voorzien voor technologieën die tekenen van intoxicatie herkennen (alcohol of drugs) en voor voertuigen die zichzelf veilig tot stilstand brengen wanneer de bestuurder niet meer reageert.
Het mens-machine-interface (HMI) wordt beoordeeld op duidelijkheid, bediening en de aanwezigheid van fysieke knoppen voor essentiële functies. Euro NCAP introduceert bovendien een nieuwe test waarbij de nauwkeurigheid van snelheidslimietinformatie tijdens echte testritten wordt gecontroleerd.
Uitbreiding van Crash Avoidance-testen
Binnen Crash Avoidance worden alle systemen voor ongevalspreventie uitgebreider getest. Automatische noodremtechnologie (Autonomous Emergency Braking, AEB) en rijstrookondersteuning worden in realistischere scenario’s beoordeeld.
Euro NCAP kijkt niet alleen naar hun effectiviteit, maar ook naar het comfort en de voorspelbaarheid van interventies, omdat bestuurders vaak melding maken van te bruusk of te frequent ingrijpen.
Er komen nieuwe lagesnelheidstesten, waaronder herkenning van pedaalverwarring (per ongeluk het gaspedaal indrukken in plaats van de rem) en het vermijden van het Cyclist Dooring-scenario waarbij een bestuurder een fietser raakt tijdens het openen van een deur.
Crash Protection voor meer lichaamsmaten
Crash Protection wordt verfijnd met botsproeven die een groter spectrum aan lichaamsmaten omvatten: van kinderen tot kleinere en grotere volwassenen. De beoordeling combineert volledige crashtests, sledtests en geavanceerde simulaties.
Ook de bescherming van voetgangers krijgt bijkomende aandacht, vooral rond de voorruitpartij waar ernstige hoofdletsels frequent voorkomen.
Strengere Post-Crash Safety-eisen
In Post-Crash Safety blijft functionaliteit na een ongeval centraal. Elektrisch bediende buitendeurgrepen moeten na impact blijven werken zodat hulpdiensten het voertuig sneller kunnen openen.
Elektrische voertuigen moeten een correcte isolatie van de hoogvoltbatterij garanderen.
Automatische noodoproepen moeten precies aangeven hoeveel inzittenden in de auto zaten, zelfs wanneer sommige passagiers geen gordel droegen.
Daarnaast moeten elektrische voertuigen een duidelijke waarschuwing geven bij batterijbrandrisico, zowel na een botsing als tijdens het laden.
Reactie van Euro NCAP
Volgens secretaris-generaal dr. Michiel van Ratingen zorgen de 2026-protocollen ervoor dat “geavanceerde veiligheidstechnologie precies daar wordt ingezet waar ze levens kan redden en zware letsels kan vermijden”.
